Właściwy dobór kontrahentów w wymierny sposób redukuje ryzyko powstania złych długów. Istnieje wiele metod, sposobów i miejsc gdzie można weryfikować rzetelność firm. My zaprezentujemy trzy sposoby na efektywną weryfikację potencjalnego partnera biznesowego.
Wywiad gospodarczy i współpraca z wywiadownią gospodarczą
Sprawdzając wiarygodność swojego potencjalnego kontrahenta warto zacząć od uzyskania informacji bezpośrednio od zainteresowanego. Dane takie jak: sprawozdania finansowe, zaświadczenia z banków, urzędów, rekomendacje, certyfikaty, a także informacje o innych dostawcach dadzą podstawową wiedzę o firmie, jej kondycji finansowej i opinii wśród innych podmiotów. Podczas sprawdzania, warto również wspomóc się informacjami o firmie zamieszczonymi w Internecie i mediach. Przy samodzielnym researchu należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że firma może zataić niektóre informacje lub przedstawić nieprawdziwe dane. Rozwiązaniem jest zlecenie przygotowania szczegółowego raportu przez wywiadownię gospodarczą.
Raport z wywiadowni gospodarczej zawiera dane zebrane z rejestrów sądowych i urzędowych (Krajowy Rejestr Sądowy, Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, rejestr REGON), oficjalnych raportów i sprawozdań finansowych publikowanych regularnie przez przedsiębiorstwa, informacji znalezionych w Internecie bądź pozyskanych od badanych podmiotów w ramach telefonicznych ankiet. Wszystkie zebrane informacje są opracowane i przedstawione w taki sposób, aby stanowiły element wspomagający podejmowanie decyzji biznesowych.
Informacje z BIG
Po informacje o danej firmie można zwrócić się również do Biur Informacji Gospodarczej. BIGi gromadzą i udostępniają dane o dłużnikach. Na polskim rynku działają cztery biura informacji gospodarczej:
- Info Monitor BIG,
- Krajowy Rejestr Długów BIG,
- Rejestr Dłużników ERIF BIG,
- Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej KBIG.
Jeżeli firma (lub osoby fizyczne) jest dopisana do rejestru BIG, oznacza, że posiada nieuregulowane zobowiązania względem podmiotów trzecich. Kwota długu musi przekraczać 500 zł. Przedsiębiorstwo, które zostanie wpisane na listę dłużników, a następnie spłaci swoje zobowiązanie, jest wykreślane z rejestru. Wg ustawy wierzyciel ma obowiązek usunięcia informacji gospodarczej w terminie 14 dni od daty zaksięgowania na swoim rachunku spłaty zobowiązania. W przeciwnym razie grozi mu grzywna w wysokości 30 tys. zł. Należy pamiętać, że każde biuro posiada swoją osobną listę dłużników. Oznacza to, że choć potencjalny kontrahent nie widnieje na jednej liście, to może mieć dług na innej. BIG prowadzą ewidencję zapytań i udostępniają je zainteresowanym podmiotom, dlatego firma, o którą pytaliśmy będzie o tym fakcie powiadomiona.
Giełdy długów
Giełdy długów powstały jako narzędzia obrotu wierzytelnościami. Ubocznie pełnią jednak rolę miejsc, gdzie można upublicznić dług kontrahenta lub sprawdzić kontrahenta. Informacja o długach klienta wystawionych na sprzedaż daje jasny komunikat, że miał on wcześniejsze problemy z wypłacalnością i podjęcie współpracy może okazać się ryzykowne. Firmy można swobodnie i bezpłatnie sprawdzać, wyszukując je po nazwie lub numerze NIP. Dzięki systemowi Rozważna Firma można mieć stały dostęp do aktualnej giełdy długów, co umożliwia dowolne przeglądanie należności wystawionych na sprzedaż. Za pośrednictwem systemu można również złożyć ofertę kupna długu.
Nawiązywanie nowych relacji handlowych umacnia biznes i stwarza warunki do jego rozwoju, ale potencjalny zysk ze współpracy nie powinien przyćmić bezpieczeństwa finansów firmy.