fbpx
Linkedin YouTube

Budowane przez lata relacje i kontakty mogą zostać wystawione na poważna próbę w momencie wystąpienia opóźnień płatniczych. Nieterminowe wpłaty pociągają za sobą szereg skutków, które mogą dotknąć wszystkie grup interesariuszy: klientów, dostawców, pracowników czy inwestorów lub partnerów biznesowych.

Konsekwencje wynikające z opóźnień płatniczych można podzielić na trzy rodzaje:

Ekonomiczne:

  • wpadnięcie w łańcuch zadłużeń i zatorów finansowych, uniemożliwiających terminowe regulowanie własnych zobowiązań wobec dostawców,
  • partnerzy, którzy nie będą otrzymywać należności w terminie, zaczną stosować działania represyjne – ograniczenia częstotliwości dostaw oraz ilości towaru przekazywanego w ramach kredytu kupieckiego. W skrajnych przypadkach dostawca może nawet wypowiedzieć umowę,
  • brak możliwości ustalenia preferencyjnych warunków współpracy i negocjowania korzystniejszych ofert z dostawcami,
  • problemy z uzyskaniem kredytu kupieckiego (zakupu na odroczony termin płatności),
  • negatywny wpływ na kondycję przedsiębiorstwa, uniemożliwiający jego dalszy rozwój,
  • utrudnienie w staraniach o kredyty i pożyczki bankowe.

Wizerunkowe:

  • negatywny wpływ na obraz przedsiębiorstwa w oczach klientów, partnerów biznesowych, pracowników i wszystkich osób znajdujących się w gronie interesariuszy,
  • wysokość należności regulowanych po terminie w dużym stopniu wpływa także na ocenę przedsiębiorstwa przez biura informacji gospodarczej,
  • ryzyko zamieszczenia informacji o niezapłaconych należnościach na giełdach długów.

Społeczne:

  • problemy z zabezpieczeniem środków na pensje i premie dla pracowników,
  • opóźnienia w wypłacaniu wynagrodzeń,
  • konieczność ograniczenia przywilejów pracowniczych,
  • gorsza atmosfera w firmie, ryzyko zwolnień pracowniczych.

Konsekwencje braku terminowych wpłat są wielopłaszczyznowe i wieloetapowe. Świadomy zagrożenia przedsiębiorca będzie się starał minimalizować ryzyko i jak najefektywniej wykorzystywać dostępne środki na zagwarantowanie płynności finansowej. W przeciwnym razie powinien mieć świadomość wspomnianych wyżej konsekwencji.

O autorze

Tadeusz Broś

Dyrektor operacyjny działu windykacji. Prawnik. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz podyplomowych studiów Akademii Ekonomicznej w Krakowie na kierunku Controling i Finanse Przedsiębiorstw. Nadzoruje Departament Windykacji - zespół analityków, windykatorów biurowych oraz negocjatorów terenowych. Odpowiada za tworzenie i doskonalenie procedur windykacji stosowanych w EULEO oraz opracowuje procedury szkoleniowe dla Departamentu Windykacji. Od kilku lat prowadzi warsztaty dla przedsiębiorców z zakresu trudnych negocjacji, bezpieczeństwa w zarządzaniu należnościami, pozyskiwania informacji, zabezpieczania wierzytelności i windykacji. Posługuje się językiem angielskim. Interesuje się psychologią. Jako były sportowiec stara się aktywnie spędzać wolny czas.
Dodaj komentarz
©2021 EULEO G. Grzesiak Sp.k.
Zarządzanie zgodami (pliki cookie)