
O tym dlaczego warto skorzystać z monitoringu wypłacalności przy podejmowaniu współpracy z nowym klientem. Powiększanie portfolio klientów i partnerów biznesowych jest jednym z bardziej pożądanych ścieżek rozwoju firm. Z drugiej strony, nawiązując współpracę chciałoby się mieć pewność co do jakości relacji, sytuacji finansowej i wypłacalności naszego kontrahenta. Jednym ze skuteczniejszych sposobów sprawdzenia kondycji firmy jest zamówienie usługi monitoringu wypłacalności.
Monitoring wypłacalności polega na wpisaniu nowego klienta do listy obserwowanych podmiotów i jeśli w danej bazie, np. firmy windykacyjnej, pojawi się tzw. negatywne zdarzenie gospodarcze, firma od razu zostanie o tym powiadomiona. Dzięki bieżącemu monitoringowi przedsiębiorstwo ma szansę na szybką reakcję i podjęcie odpowiednich kroków.
Najlepiej z takiej usługi skorzystać przy pomocy firmy windykacyjnej, która w swoich bazach posiada informacje o wielu klientach z konkretnej branży, np. meblarskiej czy budowlanej. Dzięki zgromadzeniu wszystkich informacji w jednym miejscu, firma windykacyjna ma aktualne informacje, dotyczące konkretnych firm.
Informacje w monitoringu wypłacalności
Skąd pochodzą informacje dotyczące danej firmy? Najczęściej z baz konkretnej firmy windykacyjnej lub z biur informacji gospodarczej. Są to podmioty gromadzące i udostępniające dane o dłużnikach, zgodnie z regulacjami prawnymi zawartymi w ustawie z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. Na polskim rynku działają cztery biura informacji gospodarczej:
- Info Monitor BIG
- Krajowy Rejestr Długów BIG
- Rejestr Dłużników ERIF BIG
- Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej KBIG
Aby dopisać dłużnika do rejestru, kwota długu musi przekraczać 500 zł. Następnie należy wysłać do firmy zalegającej z zapłatą list polecony z ostrzeżeniem o zamiarze dopisania jej do listy dłużników i odczekać 30 dni. Po wpisaniu dłużnika na listę należy aktualizować wartość długu, w przypadku, gdy dłużnik choćby częściowo spłacił swoje zobowiązanie. Jeśli dłużnik spłaci należność, firma ma obowiązek usunięcia informacji o niezapłaconych fakturach w terminie 14 dni od daty zaksięgowania na swoim rachunku spłaty zobowiązania. W przeciwnym wypadku grozi grzywna w wysokości 30 tys. zł.
Słabe punkty BIG
Sprawdzając przyszłego klienta w BIG należy pamiętać, że biuro ewidencjonuje zapytania i udostępnia je zainteresowanym podmiotom, więc firma, o którą pytaliśmy będzie o tym fakcie wiedziała.
Słabym punktem działalności biur informacji gospodarczej jest brak przepływu informacji między odrębnymi biurami, ponieważ każde z nich działa oddzielnie i stanowi dla siebie konkurencję. Dlatego pozyskując informacje z BIG zawsze warto pamiętać, że:
- należy krytycznie podchodzić do informacji znajdujących się bazach, ponieważ firma, która była dłużnikiem, po uregulowaniu należności znika z rejestrów,
- BIG posiadają zróżnicowaną zawartość baz, ponieważ to od klientów danego biura zależą umieszczane tam informacje o dłużnikach,
- bazy biur nie oddają prawdziwej ilości długów, ponieważ ich klienci chętniej sprawdzają w nich swoich kontrahentów, aniżeli dopisują długi,
- warto sprawdzić informacje dotyczące danego kontrahenta w kilku bazach.
Monitoring wypłacalności to narzędzie, które z pewnością pozwoli na pozyskanie istotnych informacji na temat danego kontrahenta. Dzięki odpowiednim danym, można uniknąć niekorzystnej współpracy z nieuczciwym przedsiębiorcą i zadbać o bezpieczeństwo finansowe swojej firmy.

