fbpx
Linkedin YouTube

Utrzymujące się spowolnienie gospodarcze i duża konkurencyjność obecna w wielu branżach sprawiają, że przedsiębiorcy muszą dostosowywać oferty sprzedaży towarów i usług do potrzeb swoich klientów. Wiele firm, w celu zwiększenia zysku, decyduje się na udzielanie kredytu kupieckiego, czyli sprzedaży na odroczony termin płatności. Jednak decyzja o przyznaniu kredytu kupieckiego powinna być przemyślana i oparta na przejrzystych regułach, tak aby to działanie nie nadwyrężyło kondycji finansowej firmy.

Kredyt kupiecki jest udzielany przez sprzedawcę i polega na odroczeniu terminu płatności za dostawę towarów. Zwykle kredyt kupiecki jest udzielany na 30 dni, jednak przedsiębiorcy mogą uzgodnić inny, wygodny dla obu stron termin płatności. Firmy z sektora MŚP chętnie korzystają z tego rozwiązania, ponieważ kredytodawcom pozwala na zwiększenie sprzedaży, a kredytobiorcom na wygodne przedłużenie terminu płatności bez ponoszenia dodatkowych opłat. Wyróżnia się dwa typy kredytu kupieckiego:

  • kredyt dostawcy: polega na odroczeniu terminu zapłaty, jest to najczęściej stosowany typ kredytu,
  • kredyt odbiorcy: kredytobiorca wpłaca zaliczkę na poczet dóbr, które wymagają długiego okresu realizacji, a dostawca nie posiada wystarczającego kapitału na ich zakup.

Ze względu na swój charakter, kredyt kupiecki jest pozabankową formą finansowania działalności gospodarczej.

Szanse i zagrożenia dla przedsiębiorców

Kredyt kupiecki stwarza wiele możliwości dla kredytobiorców:

  • jest to znacznie bardziej korzystne rozwiązanie niż kredyt bankowy: nie wiąże się ze skomplikowanymi wymogami i formalnościami,
  • przeważnie nie jest oprocentowany i nie powoduje dodatkowych kosztów,
  • nie obciąża zdolności kredytowej kredytobiorców, co jest ważne szczególnie dla małych i średnich firm,
  • przedsiębiorcy mogą sprzedać towary i usługi przed spłaceniem kredytu.

Przedsiębiorcy korzystający z kredytów muszą jednak pamiętać, aby nie opierać na nich działalności biznesowej. Ciągłe zakupy na odroczony termin płatności mogą sprawić, że firma popadnie w długi, zyska miano niewypłacalnej i nadszarpnie swoją reputację.

Z punktu widzenia kredytodawców niewątpliwą zaletą udzielania kredytu kupieckiego jest wzrost konkurencyjności, możliwość pozyskania nowych klientów, a w efekcie zwiększenie sprzedaży i zysków.

Jednak należy pamiętać, że dostosowanie się do potrzeb kupujących poprzez wydłużenie terminu wiąże się także z następującymi zagrożeniami:

– częste kredytowanie klientów może sprawić, że firmie zacznie brakować środków na pokrycie własnych zobowiązań, przez co pogorszą się jej relacje z partnerami biznesowymi,

– pojawienie się zatorów płatniczych sprawi, że firma będzie mieć problemy z zachowaniem płynności finansowej, co w dalszej perspektywie czasu może doprowadzić ją nawet do bankructwa.

Ryzyko związane z udzielaniem kredytu kupieckiego powoduje, że przedsiębiorcy powinni udzielać go ostrożnie. Decyzja o ustaleniu terminu płatności powinna być przemyślana, racjonalna. Tak, aby z jednej strony firma udzielająca kredytu mogła zachować płynność finansową, a z drugiej żeby kredytobiorca był w stanie spłacić swoje zobowiązania w wyznaczonym terminie.

Wskazówki dla przedsiębiorców udzielających kredytu kupieckiego

  1. Ustal przejrzyste zasady udzielania kredytu kupieckiego: bezpieczny limit kredytu i termin płatności, tak aby nie nadwyrężały one kondycji finansowej Twojej firmy. Możesz ustalić różne limity kwotowe, dostosowane do poszczególnych klientów.
  2. Sprawdź wiarygodność klientów. Jest to kluczowe działanie przed podjęciem decyzji o udzieleniu kredytu kupieckiego. Możesz zweryfikować kontrahenta dzięki raportowi z wywiadowni gospodarczej, informacjom na giełdach długów, CEIDG i KRS. Możesz także poprosić go o informacje na temat jego firmy, takie jak: dane firmy, dane kontaktowe osób uprawnionych do reprezentowania jej, datę założenia firmy, wielkość obrotów za ostatni rok oraz planowany obrót z Twoją firmą. Postaraj się sprawdzać kontrahentów także podczas dalszej współpracy.
  3. Decydując się na kredyt kupiecki, sprecyzuj wszystkie uregulowania dotyczące transakcji kredytowej w umowie z klientem.
  4. Możesz zastosować tzw. okres próbny, w którym klient kilka razy zakupi towary za gotówkę.
  5. W przypadku dużych transakcji zadbaj o ich ubezpieczenie.
  6. Wyznacz osobę do kontroli kredytowanych kontrahentów.
  7. Monitoruj faktury – nowoczesne narzędzia pozwalają skutecznie przypominać kontrahentom o zbliżającym się terminie płatności, a także kompleksowo zarządzać należnościami.
  8. Jeśli dojdzie do przekroczenia terminu płatności, postaraj się szybko rozpocząć proces odzyskiwania należności, aby uniknąć przedawnienia.
  9. Jeśli klient nie wywiązuje się z ustaleń, w kolejnych transakcjach nie decyduj się na odroczenie terminu płatności.

Kredyt kupiecki jest ważnym elementem relacji handlowych w sektorze B2B. Daje przedsiębiorcom możliwość zwiększenia zysków ze sprzedaży, ale niesie także ryzyko wystąpienia opóźnień w zapłacie i zachwiania płynności finansowej firmy. Warto pamiętać o ustaleniu przejrzystych reguł udzielania tego typu kredytu, a także wprowadzeniu odpowiednich procedur. Pozwolą one firmie zminimalizować ryzyko związane z kredytowaniem kontrahentów oraz zachować płynność finansową. Przedsiębiorcy mogą też zastanowić się nad innym rozwiązaniem –  udzieleniem upustu za bezzwłoczną zapłatę. Rozsądnie przyznany rabat sprawi, że firma otrzyma szybko należne pieniądze i nie będzie mieć problemów z zachwianiem płynności finansowej.

O autorze

Tadeusz Broś

Dyrektor operacyjny działu windykacji. Prawnik. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz podyplomowych studiów Akademii Ekonomicznej w Krakowie na kierunku Controling i Finanse Przedsiębiorstw. Nadzoruje Departament Windykacji - zespół analityków, windykatorów biurowych oraz negocjatorów terenowych. Odpowiada za tworzenie i doskonalenie procedur windykacji stosowanych w EULEO oraz opracowuje procedury szkoleniowe dla Departamentu Windykacji. Od kilku lat prowadzi warsztaty dla przedsiębiorców z zakresu trudnych negocjacji, bezpieczeństwa w zarządzaniu należnościami, pozyskiwania informacji, zabezpieczania wierzytelności i windykacji. Posługuje się językiem angielskim. Interesuje się psychologią. Jako były sportowiec stara się aktywnie spędzać wolny czas.
Dodaj komentarz
©2021 EULEO G. Grzesiak Sp.k.
Zarządzanie zgodami (pliki cookie)