03-15
Kiedy udzielać kredytu kupieckiego?
Utrzymujące się spowolnienie gospodarcze i duża konkurencyjność obecna w wielu branżach sprawiają, że przedsiębiorcy muszą dostosowywać oferty sprzedaży towarów i usług do potrzeb swoich klientów. Wiele firm, w celu zwiększenia zysku, decyduje się na udzielanie kredytu kupieckiego, czyli sprzedaży na odroczony termin płatności. Jednak decyzja o przyznaniu kredytu kupieckiego powinna być przemyślana i oparta na przejrzystych regułach, tak aby to działanie nie nadwyrężyło kondycji finansowej firmy.
Kredyt kupiecki jest udzielany przez sprzedawcę i polega na odroczeniu terminu płatności za dostawę towarów. Zwykle kredyt kupiecki jest udzielany na 30 dni, jednak przedsiębiorcy mogą uzgodnić inny, wygodny dla obu stron termin płatności. Firmy z sektora MŚP chętnie korzystają z tego rozwiązania, ponieważ kredytodawcom pozwala na zwiększenie sprzedaży, a kredytobiorcom na wygodne przedłużenie terminu płatności bez ponoszenia dodatkowych opłat. Wyróżnia się dwa typy kredytu kupieckiego:
- kredyt dostawcy: polega na odroczeniu terminu zapłaty, jest to najczęściej stosowany typ kredytu,
- kredyt odbiorcy: kredytobiorca wpłaca zaliczkę na poczet dóbr, które wymagają długiego okresu realizacji, a dostawca nie posiada wystarczającego kapitału na ich zakup.
Ze względu na swój charakter, kredyt kupiecki jest pozabankową formą finansowania działalności gospodarczej.
Szanse i zagrożenia dla przedsiębiorców
Kredyt kupiecki stwarza wiele możliwości dla kredytobiorców:
- jest to znacznie bardziej korzystne rozwiązanie niż kredyt bankowy: nie wiąże się ze skomplikowanymi wymogami i formalnościami,
- przeważnie nie jest oprocentowany i nie powoduje dodatkowych kosztów,
- nie obciąża zdolności kredytowej kredytobiorców, co jest ważne szczególnie dla małych i średnich firm,
- przedsiębiorcy mogą sprzedać towary i usługi przed spłaceniem kredytu.
Przedsiębiorcy korzystający z kredytów muszą jednak pamiętać, aby nie opierać na nich działalności biznesowej. Ciągłe zakupy na odroczony termin płatności mogą sprawić, że firma popadnie w długi, zyska miano niewypłacalnej i nadszarpnie swoją reputację.
Z punktu widzenia kredytodawców niewątpliwą zaletą udzielania kredytu kupieckiego jest wzrost konkurencyjności, możliwość pozyskania nowych klientów, a w efekcie zwiększenie sprzedaży i zysków.
Jednak należy pamiętać, że dostosowanie się do potrzeb kupujących poprzez wydłużenie terminu wiąże się także z następującymi zagrożeniami:
– częste kredytowanie klientów może sprawić, że firmie zacznie brakować środków na pokrycie własnych zobowiązań, przez co pogorszą się jej relacje z partnerami biznesowymi,
– pojawienie się zatorów płatniczych sprawi, że firma będzie mieć problemy z zachowaniem płynności finansowej, co w dalszej perspektywie czasu może doprowadzić ją nawet do bankructwa.
Ryzyko związane z udzielaniem kredytu kupieckiego powoduje, że przedsiębiorcy powinni udzielać go ostrożnie. Decyzja o ustaleniu terminu płatności powinna być przemyślana, racjonalna. Tak, aby z jednej strony firma udzielająca kredytu mogła zachować płynność finansową, a z drugiej żeby kredytobiorca był w stanie spłacić swoje zobowiązania w wyznaczonym terminie.
Wskazówki dla przedsiębiorców udzielających kredytu kupieckiego
- Ustal przejrzyste zasady udzielania kredytu kupieckiego: bezpieczny limit kredytu i termin płatności, tak aby nie nadwyrężały one kondycji finansowej Twojej firmy. Możesz ustalić różne limity kwotowe, dostosowane do poszczególnych klientów.
- Sprawdź wiarygodność klientów. Jest to kluczowe działanie przed podjęciem decyzji o udzieleniu kredytu kupieckiego. Możesz zweryfikować kontrahenta dzięki raportowi z wywiadowni gospodarczej, informacjom na giełdach długów, CEIDG i KRS. Możesz także poprosić go o informacje na temat jego firmy, takie jak: dane firmy, dane kontaktowe osób uprawnionych do reprezentowania jej, datę założenia firmy, wielkość obrotów za ostatni rok oraz planowany obrót z Twoją firmą. Postaraj się sprawdzać kontrahentów także podczas dalszej współpracy.
- Decydując się na kredyt kupiecki, sprecyzuj wszystkie uregulowania dotyczące transakcji kredytowej w umowie z klientem.
- Możesz zastosować tzw. okres próbny, w którym klient kilka razy zakupi towary za gotówkę.
- W przypadku dużych transakcji zadbaj o ich ubezpieczenie.
- Wyznacz osobę do kontroli kredytowanych kontrahentów.
- Monitoruj faktury – nowoczesne narzędzia pozwalają skutecznie przypominać kontrahentom o zbliżającym się terminie płatności, a także kompleksowo zarządzać należnościami.
- Jeśli dojdzie do przekroczenia terminu płatności, postaraj się szybko rozpocząć proces odzyskiwania należności, aby uniknąć przedawnienia.
- Jeśli klient nie wywiązuje się z ustaleń, w kolejnych transakcjach nie decyduj się na odroczenie terminu płatności.
Kredyt kupiecki jest ważnym elementem relacji handlowych w sektorze B2B. Daje przedsiębiorcom możliwość zwiększenia zysków ze sprzedaży, ale niesie także ryzyko wystąpienia opóźnień w zapłacie i zachwiania płynności finansowej firmy. Warto pamiętać o ustaleniu przejrzystych reguł udzielania tego typu kredytu, a także wprowadzeniu odpowiednich procedur. Pozwolą one firmie zminimalizować ryzyko związane z kredytowaniem kontrahentów oraz zachować płynność finansową. Przedsiębiorcy mogą też zastanowić się nad innym rozwiązaniem – udzieleniem upustu za bezzwłoczną zapłatę. Rozsądnie przyznany rabat sprawi, że firma otrzyma szybko należne pieniądze i nie będzie mieć problemów z zachwianiem płynności finansowej.