Płynność finansowa to inaczej zdolność firm do wywiązywania się z krótkoterminowych zobowiązań, takich jak zapłaty dla dostawców czy wypłaty wynagrodzeń w terminie. W dzisiejszym artykule podpowiadamy, jakie działania pozwolą Wam na zachowanie płynności finansowej oraz prawidłowe funkcjonowanie Waszej firmy.
Wielu małych i średnich przedsiębiorców ma problemy z otrzymywaniem zapłat od klientów w terminie. To z kolei sprawia, że sami nie są w stanie regulować swoich zobowiązań i zachować płynności finansowej. Warto wiedzieć, że stosując odpowiednie procedury i narzędzia możecie znacznie przyspieszyć spływ należności i poprawić kondycję finansową Waszej firmy.
1. Sprawdzaj firmy przed rozpoczęciem współpracy.
Pierwszym krokiem, który przedsiębiorcy powinni wykonać, jest weryfikacja działalności i wypłacalności potencjalnego kontrahenta przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu współpracy.
Istnieje kilka sposobów oceny wiarygodności potencjalnego partnera. Są to m.in.:
- raport z wywiadowni gospodarczej, który szczegółowo pokazuje sytuację danej firmy,
- wypis z rejestru handlowego,
- rachunek zysków i strat,
- sprawdzenie, czy dana firma znajduje się na giełdach długów.
Warto też zasięgnąć opinii u obecnych kontrahentów z branży – być może wcześniej współpracowali z weryfikowaną firmą i mogą udzielić nam informacji na jej temat.
2. Regularnie monitoruj swoje faktury.
Bieżąca kontrola faktur oraz wysyłka przypomnień o zapłacie jest niezwykle ważna, ponieważ pozwala na znacznie szybsze otrzymywanie pieniędzy. Monitoring należności, zwany też monitoringiem faktur, polega na systematycznym kontrolowaniu stanu spłat zobowiązań od kontrahentów, a w razie potrzeby – na przypominaniu im o zbliżającym się terminie zapłaty. Często firmy z sektora MŚP nie mają odpowiednich zasobów, by monitorować należności systematycznie i skutecznie. Najbardziej efektywny okazuje się monitoring wykonywany automatycznie przez odpowiednie narzędzia. Zwykle użytkownicy wprowadzają do odpowiednich systemów informacje o klientach i ich fakturach do zapłaty. Narzędzia do monitoringu wysyłają kontrahentom przypomnienia o zbliżającym się terminie płatności. Pozwala to przyspieszenie spłat należności nawet o 40% oraz na dużą oszczędność czasu i pieniędzy – wprowadzenie tego narzędzia zdecydowanie usprawnia pracę działu księgowości.
3. Ustal przejrzyste zasady kredytu kupieckiego.
Małe i średnie przedsiębiorstwa w relacjach handlowych często korzystają z kredytu kupieckiego. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na kredytowanie kontrahentów, powinni ustalić jasne zasady tego rozwiązania, by nie paść ofiarą oszustów. Trzeba określić limity kwotowe, maksymalny termin płatności oraz plan działania w sytuacji, gdy kontrahent nie spłaca kredytu kupieckiego. Warto także wyznaczyć osobę odpowiedzialną za kontrolowanie klientów objętych kredytem.
Prowadzenie firmy niesie wiele wyzwań dla przedsiębiorców. Do najważniejszych należy dbałość o zachowanie płynności finansowej firmy oraz pozytywnych relacji z kontrahentami. W tym celu właściciele firm powinni weryfikować potencjalnych klientów przed rozpoczęciem współpracy, a następnie stosować odpowiednie zasady współpracy. Wprowadzenie monitoringu należności oraz jasnych reguł przyznawania kredytu kupieckiego to działania, które zdecydowanie pomagają w otrzymywaniu należnych pieniędzy na czas.