02-16
Skip tracing w Europie #2
Druga część artykułu, w którym przybliżamy czytelnikom usługę skip tracingu oraz przedstawiamy możliwości uzyskiwania danych teleadresowych z oficjalnych źródeł urzędowych w wybranych krajach europejskich.
Kliknij, aby przeczytać pierwszą część artykułu
BUŁGARIA, CZECHY, FRANCJA , HISZPANIA
W tych krajach nie ma możliwości uzyskania danych z centralnej ewidencji ludności , prowadzonej przez administrację centralną. Poszukiwania odbywają się metodami cyber trackingu przez wyspecjalizowane podmioty.
GRECJA
W tym kraju brak jest centralnego rejestru ludności, zaś usługa skip tracingu nie jest dozwolona.
NORWEGIA, SZWECJA
Bardzo przyjazne kraje dla tracerów. Firmy legalnie korzystają z centralnego rejestru ludności, ale także z rejestru pojazdów, rejestru łodzi, ksiąg katastralnych oraz zasobów biura kredytowego.
RUMUNIA, SŁOWACJA
Dostęp do publicznego rejestru ludności jest ograniczony dla windykatorów. Podobnie jak w Polsce, muszą oni szczegółowo wykazać interes prawny. Posiłkują się licznymi jawnymi, pomocniczymi bazami danych i Internetem.
UKRAINA
W tym kraju centralny rejestr ludności jest niedostępny dla firm windykacyjnych. Tracerzy korzystają z usług biura kredytowego w celu uzyskania odpowiednich informacji.
SZWAJCARIA
Brak jest centralnego rejestru ludności. Każda gmina prowadzi własny rejestr ludności, z którego korzystają firmy windykacyjne (off-line). Dużą popularnością cieszą się usługi biur kredytowych mających lepszy dostęp do rejestrów mieszkańców (on-line).
WIELKA BRYTANIA
Istnieje centralny rejestr obywateli w formie bazy wyborców. Firmy windykacyjne nie mogą składać do niego bezpośrednio zapytań, korzystają więc z pośrednictwa tzw. agencji rekomendacji kredytowych, które gromadzą i mogą weryfikować dane teleadresowe osób fizycznych na potrzeby oceny zdolności kredytowej.
WŁOCHY
Państwo, które aktualnie tworzy centralny rejestr ludności, unifikując zdecentralizowane bazy lokalne. Możliwy jest prawnie usprawiedliwiony dostęp do tego rejestru za odpowiednią opłatą, choć sam rejestr jest mocno niekompletny.
Trzeba podkreślić, iż wobec ustawowych ograniczeń w dostępie do oficjalnych rejestrów urzędowych lub wobec braku należytej reprezentacji tych danych w rejestrach, firmy windykacyjne w każdym kraju wypracowały metody alternatywnego pozyskiwania danych. Podstawową metodą jest tzw. cyber tracking, czyli śledzenie tropów osoby w Internecie z wykorzystywaniem bardzo zaawansowanych narzędzi informatycznych, modeli statystycznych
i algorytmów predykcyjnych. W sprawach o wysokim ciężarze gatunkowym stosowane są również szeroko techniki detektywistyczne. Są one jednak kosztowniejsze, gdyż wymagają pracy w terenie. Sama usługa skiptracingu stanowi czasami wyłączny przedmiot działalności wyspecjalizowanych podmiotów, zwłaszcza w tych krajach, gdzie dostęp do informacji oficjalnych jest limitowany lub niemożliwy. Firmy windykacyjne zazwyczaj świadczą tę usługę poprzez wyspecjalizowane komórki wewnętrzne lub podwykonawców.
Cena skip tracingu bywa zróżnicowana z uwagi na kraj, w którym przebywa osoba oraz zakres oczekiwanych danych. Zazwyczaj waha się w przedziale od 30 do 100 EUR, przy czym kwota ta nie zawiera kosztów ewentualnych ustaleń detektywistycznych. Cena skip tracingu w Polsce to około 70 EUR za zlokalizowanie danych 1 osoby. Opłata wnoszona jest na zasadach „success fee”, tzn. tylko w przypadku dokonanych ustaleń.
Rezultaty ustaleń poczynionych poprzez tracerów pozwalają zleceniodawcy nawiązać efektywny kontakt z osobą poszukiwaną. W przypadku zadłużenia, taki kontakt może mieć pozytywny wpływ na rozwiązanie problemu, gdyż nagminnym zjawiskiem jest wysyłanie rachunków do zapłaty pod nieaktualne adresy kontrahenta. Aktualizacja adresu plus jeden telefon do dłużnika pozwalają załatwić problem zadłużenia teraz i na przyszłość.
Branża skip tracingu rozwija się bardzo dynamicznie. Wzorce dla niej czerpane są zwłaszcza z USA, gdzie brak obowiązku meldunkowego oraz centralnych rejestrów implikuje poważne konsekwencje dla wielu interesariuszy. Z usług takich korzystają także podmioty publiczne, agencje rządowe, firmy ubezpieczeniowe. Świadczenie zgodnie z prawem i efektywnie usługi skip tracingu wymaga znacznej wiedzy, doświadczenia oraz zasobów organizacyjnych. Dlatego przed wyborem agencji warto zwrócić uwagę na wskazane kompetencje potencjalnego usługodawcy. Warto także sięgnąć po rekomendacje jego krajowych i zagranicznych kontrahentów.