Spowolnienie gospodarcze oraz szereg dodatkowych czynników sprawiają, że przepływ płatności w biznesie jest zaburzony. Część przedsiębiorców próbuje utrzymać płynność finansową poprzez opóźnienia w płatnościach dla swoich kontrahentów. Takie działanie tylko pogłębia problem. W jaki sposób zmotywować partnerów biznesowych do regulowania należności terminie?
Zacznij od siebie
Być może zabrzmi to trywialnie, jednak… Zmiany powinno zacząć się od własnej firmy. Przeprowadź audyt własnych finansów, ich przepływ i terminowość wychodzących płatności. Stosując najwyższe standardy moralności płatniczej, dajesz dobry przykład swoim kontrahentom. Rozważne prowadzenie firmy wspiera cały łańcuch powiązań w branży oraz buduje wizerunek Twojej firmy.
Zasada: Jeżeli dbasz o płynność finansową i terminowe spłacanie należności w swoim przedsiębiorstwie, wówczas możesz tego samego wymagać od swojego kontrahenta.
Motywatory spłat
Zupełnie naturalne jest korzystanie z wszelkich dostępnych środków i narzędzi, które zachowają płynność finansową w firmie. Bardzo przydatnym rozwiązaniem jest wdrożenie platformy do zarządzania należnościami. Monitorując spłaty faktur, możesz wysłać powiadomienie o zbliżającym się terminie. Nienachlana informacja może zmobilizować kontrahenta do szybszej reakcji i realizacji przelewu.
Istnieją jednak przedsiębiorcy, na których nie działają ,,miękkie” metody, a zaległe zobowiązania pozostają bez spłaty. W tej sytuacji pozostaje pokazać, że swoje finanse traktujemy w bardzo poważny sposób, a każde nie wywiązanie się z umów będzie odnotowane.
Z drugiej strony warto docenić starania firm i wyróżnić te, które rozważnie prowadzą swój biznes. Sposobem na uznanie i podkreślenie wysokich standardów współpracy są m.in. certyfikaty.
Zasada: Posługując się certyfikatem, gwarantujemy, że jesteśmy firmą odpowiedzialną i tego samego wymagamy od swoich kontrahentów.
Certyfikacja
Jednym z takich certyfikatów, potwierdzających szczególną dbałość o rozważne i mądre prowadzenie biznesu, jest program Rozważna Firma. Otrzymany tytuł podkreśla, że działania podejmowane przez firmę przyczyniają się do poprawy moralności płatniczej w całej branży. Wdrożony program jest jednocześnie gwarancją wiarygodności, rzetelności oraz odpowiedzialności przedsiębiorstwa, które postępuje zgodnie z zasadami Kanonu Dobrych Praktyk.
Zatem jak motywować kontrahentów?
Odpowiadając na tytułowe pytanie, najlepiej jest połączyć wszystkie elementy w spójną strategię komunikacji. Budowanie wizerunku rzetelnej i rozważnej firmy, dbającej o finanse własne i całą gospodarkę, opiera się na trzech działaniach. Pierwsze to sprawny system monitoringu spłat. Drugi element dotyczy poważnego podejścia do nieterminowych płatności kontrahentów. Trzecim, ale równie istotnym działaniem, jest współpraca z tymi firmami, które mogą potwierdzić swój profesjonalizm certyfikatem.