Potwierdzenie wiarygodności, promocja, wyróżnienie spośród konkurencji, zwiększenie zysków – to tylko niektóre z zalet, jakie firmy i instytucje wydające certyfikaty wymieniają, aby zachęcić przedsiębiorców do przystąpienia do swoich programów. Co zyskujemy dzięki posiadaniu certyfikatów? Czy warto się o nie starać? Czy certyfikat jakości można kupić? Odpowiedzi w poniższym artykule.
Chyba każdy przedsiębiorca chciałby, aby jego firma była postrzegana przez kontrahentów w pozytywny sposób oraz żeby chętnie korzystali z jej usług. Duże firmy są w stanie pozwolić sobie na kompleksową obsługę PR-ową – specjaliści od wizerunku dbają o to, by ich klienci cieszyli się jak najlepszą opinią w branży i w otoczeniu. Jednak małe i średnie przedsiębiorstwa zwykle nie mają budżetu przeznaczonego na takie działania. Jak w takim przypadku firmy z sektora MŚP mogą same zadbać o pozytywny wizerunek? Na pewno ich pracownicy, zwłaszcza mający bezpośredni kontakt z klientami, powinni przestrzegać zasad biznesowego savoir vivre’u. Uprzejmość, indywidualny stosunek do potrzeb klienta, chęć niesienia pomocy – to kilka zasad, które udowodnią kontrahentowi, że jest szanowany. Innym sposobem na to, by firma cieszyła się dobrą opinią i wzbudzała zaufanie u partnerów biznesowych są certyfikaty poświadczające wiarygodność.
Certyfikacja – firma solidna, rzetelna czy godna zaufania?
Istnieje wiele rodzajów certyfikatów mających potwierdzać rzetelność nagrodzonej firmy. Tak duży wybór sprawia, że przedsiębiorcy nie wiedzą, które z wyróżnień są ważne i o które warto się starać. Jeżeli warunkiem otrzymania danego tytułu jest tylko uiszczenie odpowiedniej opłaty, to ma on wątpliwą wartość – przedsiębiorcy mogą się ośmieszyć w oczach swoich kontrahtów, jeśli ci sprawdzą, jakie są kryteria przyznawania takiego zaświadczenia
Zdecydowanie z inną sytuacją mamy do czynienia w przypadku certyfikatów bezpłatnych, które mogą otrzymać jedynie przedsiębiorstwa spełniające ściśle określone wymagania. Jako przykład takiego wyróżnienia można wskazać tytuł Rozważna Firma. Jest on nadawany przedsiębiorstwom o wysokiej kulturze finansowej, które stosują jednakowe standardy moralności płatniczej wobec siebie i swoich kontrahentów oraz spełniają szereg wymogów, m.in.:
- zapobiegają utracie płynności finansowej kontrahentów,
- weryfikują wiarygodność i wypłacalność swoich kontrahentów,
- monitorują spływ należności,
- kreują wysokie wzorce zachowań w relacjach biznesowych.
Tylko długofalowe prowadzenie biznesu w rozważny sposób buduje pozytywny wizerunek firmy oraz zapewnia jej rzeszę zadowolonych klientów. Przedsiębiorcy, którzy chcą potwierdzić swoją wiarygodność i mieć lepszą opinię wśród partnerów biznesowych, powinni starać się właśnie o te certyfikaty, które rzeczywiście sprawdzają rzetelność płatniczą i uczciwość firmy. Widząc takie wyróżnienia kontrahenci będą mieli pewność, że prowadzi ona interesy w sposób godny naśladowania oraz będą mogli jej zaufać. Po zdobyciu certyfikatu przedsiębiorcy nie powinni osiadać na laurach. Najważniejsze tytuły są wydawane na określony czas (przeważnie rok), po którym firmy ponownie zostają zweryfikowane.