fbpx
Linkedin YouTube
certyfikat

Współczesne prowadzenie biznesu wymaga od przedsiębiorców zarówno przygotowania atrakcyjnej oferty produktów i usług, jak i świadomego kreowania wizerunku marki, w jaki sposób postrzegają ją klienci i dostawcy. Firmy coraz chętniej biorą udział w programach certyfikowania i wyróżnień, potwierdzających ich wiarygodność biznesową. Taki program powinien nie tylko pozytywnie wpływać na wizerunek organizacji, ale również przynieść dodatkowe korzyści w formie usprawnienia funkcjonowania działalności.

Czy warto starać się o certyfikaty?

Certyfikaty przyznaje się głównie za rzetelność i wiarygodność finansową, co oznacza, że posiadacz tego wyróżnienia nie jest dłużnikiem, reguluje należności w terminie i rozważnie podchodzi do relacji z kontrahentami. Taka informacja zwiększa szansę na nawiązanie współpracy z nowymi partnerami biznesowymi, a ponadto zwiększa poziom wiarygodności przedsiębiorstwa w oczach pracowników i instytucji finansowych.

Otrzymanie certyfikatu wiąże się z przynależnością do określonej grupy firm i związanym z tym prestiżem, a to zazwyczaj jest związane z dodatkowymi benefitami.

Certyfikat można wykorzystać w materiałach reklamowych, dokumentach sprzedażowych, poinformować interesariuszy o jego otrzymaniu na stronie internetowej i mediach społecznościowych. Warto jednak zdecydować się na program certyfikacji, który oprócz wymienionych korzyści zagwarantuje firmie usprawnienie prowadzenia biznesu.

O jaki certyfikat warto się ubiegać?

Starając się o certyfikat dla swojego przedsiębiorstwa, należy zwrócić uwagę na trzy ważne kryteria: dostępność, czas obowiązywania i warunki na jakich jest on przyznawany. Bardziej wiarygodne są certyfikaty wskazujące konkretne działań niż takie, za które wystarczy zapłacić.

Certyfikaty dla firm i przedsiębiorstw dzieli się na dwie grupy: egalitarne – dostępne niemal dla wszystkich oraz elitarne, których otrzymanie jest zwykle związane z koniecznością spełnienia szeregu warunków. Certyfikaty z drugiej grupy jest zdecydowanie trudniej zdobyć, natomiast bardziej doceniają je partnerzy biznesowi. Często obowiązują przez określony czas – np. rok – a ich wznowienie wymaga ponownej weryfikacji i potwierdzenia dalszego spełniania wszystkich warunków oraz jego wiarygodności.

Certyfikat przyznawany bezterminowo powinien automatycznie wzbudzić Twoje podejrzenia. Sytuacja finansowa posiadacza takiego certyfikatu mogła się zmienić w ciągu kilku miesięcy, a rzekomo wiarygodna firma jest obecnie dłużnikiem, nieregulujących swoich zobowiązań.

Ważne, aby program certyfikacji był rozpoznawalny i wydawany przez wiarygodną firmę lub instytucję oraz był objęty patronatem organizacji branżowej. Czynniki te dodatkowo wzmacniają jego wartość. Jako przykład ciekawych i znanych programów certyfikacji o różnym zasięgu i skali warto wymienić: Rozważna Firma, Rzetelna Firma i Firma Wiarygodna Finansowo.

Wartość certyfikatu w relacjach biznesowych

Wymagania nałożone na firmy posiadające certyfikat, powinny sprawiać, że stają się one jego ambasadorami. Przykładem jest program Rozważna Firma. Certyfikat przyznaje się wyłącznie przedsiębiorstwom, które wykazują się rozwagą i roztropnością w biznesie oraz działają zgodnie z Kanonem Dobrych Praktyk. Etyczne i uczciwe postępowanie wobec kontrahentów i stosowanie narzędzi i rozwiązań, które zabezpieczają działalność przed dłużnikami to główne warunki otrzymania certyfikatu. Firmy posiadające taki certyfikat przenoszą standardy kultury finansowej na swoich kontrahentów i dostawców, budują dobry klimat do prowadzenia biznesu i w efekcie zyskują na tym najwięcej, tworząc wokół siebie środowisko firm odpowiedzialnych, regulujących swoje zobowiązania w terminie.

Certyfikat to nie tylko papier, oprócz wartości wizerunkowej jest impulsem do usystematyzowania procesów związanych z zarządzaniem należnościami i rozpowszechniania pozytywnych wzorców zachowania, co z pewnością zostanie docenione przez obecnych i przyszłych partnerów biznesowych.

Artykuł został opublikowany w Biznes Raport: Certyfikaty dla biznesu

O autorze

Piotr Kaźmierczak

Pełni funkcję Dyrektora ds. Rozwoju EULEO. Jest odpowiedzialny za strategię i rozwój firmy, w tym zwłaszcza ofertę usług, sprzedaż, marketing i PR. Stworzył koncepcję szkoleń z zakresu zarządzania należnościami i negocjacji z dłużnikami. Jest absolwentem Wydziału Filozoficzno - Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego (kierunek historia) oraz podyplomowych studiów z zakresu zarządzania małymi i średnimi firmami na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Swoje pozazawodowe zainteresowania skupia na: historii, literaturze środkowoeuropejskiej, muzyce fado, muzyce operowej, teatrze. Amatorsko uprawia: żeglarstwo, narciarstwo, biegi, koszykówkę. Wolny czas najchętniej spędza podróżując po Europie w poszukiwaniu ciekawej kuchni regionalnej i dobrego wina.
Dodaj komentarz
©2021 EULEO G. Grzesiak Sp.k.
Zarządzanie zgodami (pliki cookie)