fbpx
Linkedin YouTube
Etapy i narzędzia windykacji

Początek roku to dobra okazja do zwrócenia szczególnej uwagi na kwestie zarządzania należnościami, wskazania plusów i minusów oraz poszukiwania rozwiązań, które pozwolą zminimalizować ryzyko utraty pieniędzy. Podpowiadamy 4 finansowe postanowienia, które powinieneś zrealizować w swojej firmie. Są proste, możesz je zrealizować samodzielnie i szybko przyniosą wymierne efekty.

  • Sprzedaj złe długi

Koniec roku do najlepsza okazja do uporządkowania bilansu finansowego przedsiębiorstwa. Wiele firm posiada w swoich aktywach tzw. wierzytelności śmieciowe – drobne, przedawnione, po bezskutecznych egzekucjach komorniczych – których dochodzenie jest z punktu widzenia przedsiębiorcy nieopłacalne, długotrwałe i w większości przypadków skazane na porażkę. Irytują Ciebie, bo przypominają o nieudanych transakcjach i nieuczciwych kontrahentach. Irytują Twój dział księgowy, bo muszą być uwzględniane w opracowywanych bilansach i zestawieniach. Zobacz jakie korzyści wynikają ze sprzedaży takich wierzytelności.

  •  Oblicz ile musisz czekać na pieniądze od kontrahentów

Przyzwyczaiłeś się do sytuacji, w której część kontrahentów płaci w terminie, część reguluje należności z opóźnieniem, a pozostałym musisz przypominać o niezapłaconych fakturach. Nie analizujesz tego dokładnie, bo co miesiąc wystarcza Ci pieniędzy na pensje dla pracowników, zobowiązania podatkowe i inne koszty bieżącej działalności, więc „jakoś to jest”. Wyobraź sobie jednak, że 5 kluczowych klientów nagle przestaje Ci płacić w terminie. Taki scenariusz jest bardzo prawdopodobny, dlatego warto poświęcić chwilę aby dokładniej przyjrzeć się płatnościom i odpowiednio się zabezpieczyć. Korzystając z poniższego kalkulatora w prosty sposób możesz obliczyć wskaźnik cyklu rotacji należności dla Twojego przedsiębiorstwa, który obrazuje po ilu dniach naprawdę otrzymujesz pieniądze od klientów.

kalkulator
  • Zbyt długo czekasz na pieniądze? Monitoruj faktury

Obliczyłeś DSO i okazało się, że na pieniądze od kontrahentów czekasz zbyt długo? Obejmij monitoringiem faktury i zmotywuj klientów do szybszej zapłaty. Nie bój się, monitoring nie oznacza konieczności spędzania godzin z telefonem w ręce i wysłuchiwania kolejnych wymówek i tłumaczeń. Wystarczy, że skorzystasz z odpowiedniego narzędzia, zaimportujesz saldo należności i zdefiniujesz scenariusz monitoringu. To wszystko. System Rozważna Firma automatycznie będzie wysyłał do Twoich kontrahentów wiadomości e-mail, sms lub vms z uprzejmym przypomnieniem o zapłacie. Czy to działa? Zapoznaj się z case study firmy,  która wdrożyła monitoring faktur i sam odpowiedz na to pytanie.

  • Nowy Rok = nowi kontrahenci?  Miej ich „na oku”

Każdy pozyskany klient to powód do zadowolenia i przede wszystkim szansa na wyższe obroty. Często jest to również duża niewiadoma. Nie znasz go, nie wiesz czy reguluje zobowiązania w terminie, ale perspektywa kolejnych transakcji jest bardzo kusząca. Możesz oczywiście zamówić raport gospodarczy, ale już w przypadku kilku nowych kontrahentów wydasz na to pokaźną sumę. Istnieje prostszy sposób na weryfikację kontrahenta i potrzebujesz do tego tylko 10 cyfr. Tak, numer NIP może powiedzieć wiele na temat przeszłości potencjalnego lub obecnego klienta oraz stale monitorować jego wypłacalność. Wystarczy, że wprowadzisz interesujący Cię NIP do systemu Rozważna Firma (możesz  śledzić nawet 20 numerów jednocześnie), a w przypadku wystąpienia negatywnych zdarzeń zostaniesz natychmiast powiadomiony. Zobacz jakie to proste.

O autorze

Tadeusz Broś

Dyrektor operacyjny działu windykacji. Prawnik. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz podyplomowych studiów Akademii Ekonomicznej w Krakowie na kierunku Controling i Finanse Przedsiębiorstw. Nadzoruje Departament Windykacji - zespół analityków, windykatorów biurowych oraz negocjatorów terenowych. Odpowiada za tworzenie i doskonalenie procedur windykacji stosowanych w EULEO oraz opracowuje procedury szkoleniowe dla Departamentu Windykacji. Od kilku lat prowadzi warsztaty dla przedsiębiorców z zakresu trudnych negocjacji, bezpieczeństwa w zarządzaniu należnościami, pozyskiwania informacji, zabezpieczania wierzytelności i windykacji. Posługuje się językiem angielskim. Interesuje się psychologią. Jako były sportowiec stara się aktywnie spędzać wolny czas.
Dodaj komentarz
©2021 EULEO G. Grzesiak Sp.k.
Zarządzanie zgodami (pliki cookie)