03-13
Zawód: profesjonalny windykator
W branży windykacyjnej szczególny nacisk kładzie się na profesjonalizm i utrzymanie wysokich standardów obsługi. Wszelkie kwestie finansowe, zadłużenia i zobowiązania zawsze budzą emocje. Stąd często windykator pełni rolę negocjatora, niejednokrotnie musi rozwiązać sytuacje, w których występuje konflikt interesów na linii wierzyciel – dłużnik. Jakie cechy charakteryzują profesjonalnych pracowników firm windykacyjnych?
1. Dystans
Windykator działa jako przedstawiciel wierzyciela. Skupia się na sposobie rozwiązania problemu, ale nie podchodzi do sprawy personalnie. Potrafi zachować dystans, przy jednoczesnym zaangażowaniu w rozwiązanie sytuacji. Istotne jest, by windykator poprzez powściąganie emocji i profesjonalne podejście potrafił nawiązać relację z dłużnikiem, która doprowadzi do rozwiązania problemu.
2. Asertywność i empatia
Umiejętność przyjęcia sposobu myślenia i spojrzenia z innej perspektywy (dłużnika) na rzeczywistość, a jednocześnie obrona własnego stanowiska, pozwala wypracować i zrealizować odpowiedni plan działania. Dobry windykator powinien wysłuchać obu stron i poznać ich opinie.
Często problemy z zadłużeniem wynikają z głębszych uwarunkowań, zdarzeń losowych czy zatorów finansowych. Zrozumienie sytuacji w skali makro może bardzo pomóc w polubownym rozwiązaniu sprawy. Liczy się podmiotowe i indywidualne podejście, dzięki któremu dobry windykator potrafi powierzone mu zadanie rozwiązać polubownie.
3. Wiedza i doświadczenie
Efektywne doradztwo w zakresie sposobów rozwiązania problemów finansowych wymaga specjalistycznej wiedzy ze strony pracowników. Windykator powinien dysponować kompleksową wiedzą z zakresu ekonomii, finansów, prawa oraz etyki. Istotne jest także ustawiczne kształcenie, by dostosowywać rozwiązania i procedury do zmieniających się przepisów prawa.
Profesjonalista, mimo że jest przedstawicielem wierzyciela, stara się pomóc dłużnikowi rozwiązać jego problem z zadłużeniem.
4. Prawdomówność
Windykator jest zobowiązany do mówienia prawdy. W jej ramach mieści się oczywiście informowanie o wydarzeniach przeszłych i ich konsekwencjach, jednak cały czas muszą one ustalać zaistniałe fakty, a nie możliwości. Podczas rozmów specjalista może również wykorzystać informacje ogólnodostępne lub dostarczone wcześniej przez samego dłużnika.
Absolutnie zabronione jest stosowanie gróźb karalnych oraz wskazywanie lub sugerowanie sankcji i kar, które nie dotyczą danej sprawy.
5. Przyzwoitość i kultura
W procesie windykacji powinny być zachowane normy moralne i obyczajowe. Windykator w kontaktach biznesowych dostosowuje swój czas pracy do danego przedsiębiorstwa. Spotkania windykatorów terenowych z przedstawicielem zadłużonej firmy powinny odbywać się w godzinach jej otwarcia.
Pomimo trudności i specyfiki branży wszelkie negocjacje powinny być prowadzone w jak najlepszej atmosferze. Profesjonalista, dążąc do rozwiązania sprawy, winien zachowywać się w sposób rozważny i zgodny z dobrymi obyczajami.