fbpx
Linkedin YouTube
Windykacja polubowna

Jednym z najlepszych sposobów na osiągnięcie udanego porozumienia, które pozwoli zachować dobre relacje z dłużnikiem i umożliwi współpracę w przyszłości jest windykacja polubowna. Jakie możliwości daje osobiste zaangażowanie windykatora?

Windykacja polubowna polega na nawiązaniu kontaktu z dłużnikiem i przeprowadzeniu negocjacji, które pozwolą ustalić sposób oraz harmonogram spłat. Zadaniem windykatora jest również monitorowanie całego procesu oraz sprawdzanie czy dłużnik wywiązuje się ze zobowiązań. Odpowiednio przeprowadzona windykacja polubowna daje duże szanse na odzyskanie należności bez potrzeby wchodzenia na drogę sądową. Dzięki temu wierzyciel zaoszczędza cenny czas i pieniądze, które musiałby przeznaczyć na znacznie droższe postępowanie sądowe.

 Kontakt jest kluczowy

Kontakt przedstawiciela firmy windykacyjnej z dłużnikiem daje możliwość natychmiastowego uzyskania odpowiedzi na kluczowe kwestie, dotyczące prowadzonej sprawy. Dzięki temu można szybko zdiagnozować przyczyny problemów ze spłatą należności oraz wypracować sposób na rozwiązanie tych problemów.

Windykację polubowną można prowadzić w dwojaki sposób. Pierwszą, najszerzej stosowaną metodą jest windykacja biurowa. Jej główną zaletą jest wysoka skuteczność przy stosunkowo niskich kosztach. Windykacja biurowa daje możliwość stałego kontaktu z dłużnikiem i rozmowy w dogodnym momencie. Windykator, poprzez kontakt telefoniczny z dłużnikami, może skutecznie prowadzić nawet kilkadziesiąt spraw jednocześnie. Podczas procesu odzyskiwania należności windykator wspomaga się technologią i systemami informacyjnymi. Odpowiednie programy i dane w nich zgromadzone umożliwiają windykatorowi rzetelne przygotowanie się do każdej rozmowy. W tej branży kluczowe jest indywidualne podejście do każdego dłużnika oraz pełen profesjonalizm działania. Dłużnik musi mieć wrażenie, że osoba, z którą rozmawia wie wszystko o jego długach, kondycji finansowej firmy i stanie branży, w której działa.

Drugą z metod stosowanych w windykacji polubownej jest windykacja terenowa. Windykator w celu odbycia rozmowy i negocjacji z dłużnikiem udaje się na wizytę do miejsca jego pobytu. Wyjazd windykatora do dłużnika to często wzmocnienie windykacji prowadzonej przez telefon, a rozmowy najczęściej dotyczą tematów poruszanych wcześniej. Podczas wizyty u dłużnika, windykator ma również możliwość uzupełnienia dokumentacji oraz zebrania dodatkowych informacji. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu i przeszkoleniu, może poprowadzić rozmowę w taki sposób, aby osiągnąć zamierzone rezultaty. Niejednokrotnie zdarza się, że dłużnik podczas bezpośredniego kontaktu z windykatorem jest bardziej skłonny do ugody i polubownego zakończenia sprawy.

 Technologia w pracy windykatora

 Obecnie standardem wśród profesjonalnych firm windykacyjnych jest posiadanie systemów teleinformatycznych. Te najbardziej rozbudowane systemy dają klientom szereg funkcjonalności, ułatwiających współpracę z windykatorami. Podczas wyboru firmy do współpracy warto zwrócić uwagę na narzędzia ułatwiające komunikację i wymianę informacji, masowe składanie nowych zleceń, śledzenie postępu prowadzonych spraw oraz generowanie raportów. Klient powinien mieć stały dostęp do informacji na temat zleconych spraw, wiedzieć na jakim etapie znajduje się postępowanie oraz jakie działania zostały dotychczas podjęte. Ponadto wszelkie dodatkowe pytania i wątpliwości zgłaszane przez klienta powinny być szybko wyjaśniane przez pracowników biura obsługi.

Do komunikacji z dłużnikami coraz częściej wykorzystuje się Internet. Listy i wszelkie zawiadomienia są błyskawicznie dostarczane, co usprawnia kontakt z dłużnikiem. Ponadto możliwość zbiorowej wysyłki powiadomień oraz korzystanie z gotowych formularzy pozwala na znaczne skrócenie tego elementu procesu odzyskiwania należności.

Coraz częściej w procesie windykacji wykorzystuje się także powiadomienia SMS. Ograniczeniem w tym przypadku jest liczba znaków oraz ryzyko odczytania treści przez osobę do tego nieuprawnioną. Z tego powodu komunikaty powinny określać jedynie sytuację i mieć charakter przypomnienia o konieczności spłaty zadłużenia.

Warto pamiętać, że zgodnie z Ustawą o terminach zapłaty w transakcjach handlowych z dnia 8 marca 2013 r., wierzycielowi przysługuje zwrot kosztów windykacji od dłużnika, co w praktyce czyni windykację darmową. Więcej informacji w tym artykule.

O autorze

Tadeusz Broś

Dyrektor operacyjny działu windykacji. Prawnik. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz podyplomowych studiów Akademii Ekonomicznej w Krakowie na kierunku Controling i Finanse Przedsiębiorstw. Nadzoruje Departament Windykacji - zespół analityków, windykatorów biurowych oraz negocjatorów terenowych. Odpowiada za tworzenie i doskonalenie procedur windykacji stosowanych w EULEO oraz opracowuje procedury szkoleniowe dla Departamentu Windykacji. Od kilku lat prowadzi warsztaty dla przedsiębiorców z zakresu trudnych negocjacji, bezpieczeństwa w zarządzaniu należnościami, pozyskiwania informacji, zabezpieczania wierzytelności i windykacji. Posługuje się językiem angielskim. Interesuje się psychologią. Jako były sportowiec stara się aktywnie spędzać wolny czas.
Dodaj komentarz
©2021 EULEO G. Grzesiak Sp.k.
Zarządzanie zgodami (pliki cookie)