Praca na własny rachunek kojarzy się z większą swobodą i niezależnością, o której często marzą osoby zatrudnione na etacie. Jednak należy pamiętać, że prowadzenie własnej działalności gospodarczej nakłada na przedsiębiorców sporo obowiązków i dużą odpowiedzialność. W dzisiejszym artykule postaramy się doradzić Wam, kiedy warto założyć własny biznes oraz jak się do tego przygotować.
Po pierwsze pomysł
Wiele osób twierdzi, że najważniejszy jest dobry pomysł na biznes. Jednak trzeba wiedzieć, że nawet najlepsza koncepcja, wypełniająca niszę rynkową, to dopiero początek. Każdy pomysł na biznes wymaga solidnego planu i pracy nad jego wdrożeniem, a także znajomości funkcjonowania rynku, na którym będziemy działać.
Nieocenione jest także doświadczenie w danej branży. Jeśli wcześniej pracowaliśmy w firmach prowadzących podobną działalność, mieliśmy okazję zdobyć praktyczną wiedzę, doświadczenie oraz spostrzeżenia na temat funkcjonowania takiej firmy.
Po drugie plan
Przed założeniem firmy powinniśmy dokładnie sprawdzić, czy nasz produkt lub usługa w jakiś sposób wyróżnia się na rynku, wypełnia niszę oraz czy będzie na niego zapotrzebowanie. W tym celu warto przeprowadzić badanie rynku. Jest toczasochłonny, ale bardzo istotny proces – od jego wyników zależy powodzenie naszego pomysłu. Jeśli nie mamy doświadczenia w przeprowadzaniu badań rynkowych, najlepiej zlecić je wyspecjalizowanej firmie.
Wyniki takiego badania będą punktem wyjścia do kolejnego ważnego etapu, czyli stworzenia długofalowej strategii działania, która jest niezbędna dla osiągania jak najlepszych efektów. Strategia powinna zawierać m.in.:
- analizę rynku,
- analizę konkurencji,
- cele sprzedażowe i wizerunkowe,
- metody realizacji celów,
- wskaźniki pomiarów efektywności.
Strategia jest często pomijanym elementem w organizowaniu działalności małych i średnich firm. Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że funkcjonowanie według przemyślanego planu jest istotne dla rozwoju firmy oraz osiągania dobrych wyników. Ich monitorowanie pozwala na ocenę działania, a także pokazuje konieczność wprowadzania modyfikacji w razie potrzeby. To z kolei umożliwia firmom ciągłe doskonalenie się, dopasowywanie do zmian na rynku, a w rezultacie – osiąganie jak najlepszych efektów.
Jak widzimy, wbrew powszechnemu przekonaniu sam pomysł na biznes nie jest jeszcze receptą na sukces. Założenie firmy wymaga od przyszłego przedsiębiorcy dużej motywacji i zaangażowania oraz odpowiednich nakładów finansowych. Najpierw trzeba dokonać dokładnej analizy rynku i konkurencji. Następnym ważnym krokiem jest stworzenie długofalowej strategii działania, uwzględniającej też plan marketingowy. Początkujący przedsiębiorcy muszą się zmierzyć także z kolejnymi wyzwaniami – wyborem formy działalności, zgromadzeniem potrzebnych środków finansowych oraz formalnościami. Przyjrzymy się im w kolejnej części artykułu.