
Zarządzanie wierzytelnościami ma na celu zapobieganie powstawaniu wierzytelności przeterminowanych oraz minimalizację strat wynikających z kredytowania kontrahentów. Działania pozwalają na usprawnienie przepływu należności i zapewnią stabilizację finansową firmy.
W skład zarządzania wierzytelnościami wchodzą przede wszystkim: weryfikacja potencjalnych i obecnych kontrahentów, audyt bezpieczeństwa należności, zapobieganie powstawaniu długów oraz windykacja na drodze polubownej i sądowej, nie wyłączając nadzorowanej egzekucji komorniczej.
Zarządzanie wierzytelnościami to nie tylko ich odzyskiwanie. To wieloetapowy proces składający się także z działań podejmowanych przed powstaniem długu czy przeterminowaniem należności. Może on obejmować różne procesy – od wizji lokalnej, oceny zdolności finansowej kontrahenta (tzw. scoring) i wywiadu detektywistycznego, poprzez wszelkiego rodzaju ubezpieczenia, factoring, na wykupie i sekurytyzacji wierzytelności kończąc (wykup wierzytelności ze środków uzyskanych z emisji obligacji).
Niewiele firm zatrudnia wykwalifikowanych pracowników do kompleksowego zarządzania wierzytelnościami. Zazwyczaj zajmują się tym księgowi bądź działy księgowości, a nieraz sami właściciele. Ich działalność w tym zakresie zaczyna się na ogół w momencie powstania lub przeterminowania należności i ogranicza do wysyłania upomnień, wezwań i monitów. W przypadku dłużników uporczywie uchylających się od płacenia zobowiązań metody te okazują się nieskuteczne.
Z usług zarządzania wierzytelnościami mogą korzystać zarówno firmy posiadające klientów indywidualnych (np. operatorzy telefoniczni, banki), jak i podmioty gospodarcze prowadzące działalność typu B2B, których klientami są małe i średnie przedsiębiorstwa.

