fbpx
Linkedin YouTube
przedsiębiorco

Etyka biznesu to dziedzina, o której wielu przedsiębiorców słyszało, ale niewielu zgodnie z nią postępuje. Czy etyczne postępowanie w biznesie jest w ogóle możliwe? Zestawienie etyki i biznesu powoduje dyskomfort poznawczy. Etyka powinna przecież wynikać z czysto moralnych intencji, biznes natomiast opiera się na zysku.

Odpowiedzialne realizowanie strategii finansowej

Zysk to kluczowe słowo w prowadzeniu działalności gospodarczej. Przedsiębiorstwa powstają po to, aby w perspektywie czasu generować zysk. Rozważny przedsiębiorca monitoruje wszystkie obszary funkcjonowania organizacji, mające zarówno bezpośredni, jak i pośredni wpływ na regularny wzrost przychodów. Skoordynowany nadzór nad przepływem pieniędzy w firmie, przekłada się na utrzymanie płynności finansowej i możliwość podjęcia kolejnych interesujących inwestycji. Szczególnie istotne jest tutaj zarządzanie należnościami, w tym monitorowanie terminów regulowania należności przez kontrahentów.

Proporcjonalnie do rozwoju przedsiębiorstwa wzrasta liczba dłużników, zalegających z długami. Uniknięcie tej sytuacji jest możliwe, jeśli firma będzie odpowiedzialnie podchodziła do tematu zarządzania należnościami, czyli konsekwentnie realizowała przyjętą strategię finansową. 

Etyczne postępowanie…

Nawet duże przedsiębiorstwa mające szerokie spektrum działalności, często boją się egzekwować długi od większych spółek, będących ich wieloletnimi kontrahentami. Boją się nadszarpnięcia swojej reputacji i negatywnego wpływu na wizerunek. Sytuacja wręcz patologiczna. Wierzyciel boi się o reputację w przypadku podjęcia odpowiednich kroków wobec dłużnika – absurd. To dłużnik powinien czuć wstyd, że nie wywiązał się z umowy, a nie odwrotnie.

Etyczne postępowanie, to również wzięcie odpowiedzialności za swoje czyny i słowa. Zgoda obu stron na warunki zawarte w umowie i jej podpisanie,  jest jednoznaczna z akceptacją treści tej umowy. Termin płatności należności jest więc znany dla obu stron. Dlaczego zatem wiele przedsiębiorstw boi się egzekwować swoje należności? Kontrahent zna przecież warunki umowy, a więc przesłanie prośby o zapłatę jest tutaj jak najbardziej zasadne.

Przedsiębiorcy często pobłażają kluczowym klientom i później są szczerze zaskoczeni, gdy po raz kolejny ich należności nie zostają w terminie uregulowane. Co więcej, tym razem kontrahent w ogóle nie zapłacił. I co teraz? Współpraca z nim dla całej firmy jest (a raczej była) niezwykle korzystna, zarówno pod względem finansowym, jak i wizerunkowym. Znalezienie odpowiedniego rozwiązania z tej sytuacji będzie wymagało odwagi i odpowiedzialności względem własnego przedsiębiorstwa. Należy pamiętać, że firma działa w celu osiągnięcia zysku. Egzekwowanie należności wpływa na płynność finansową organizacji oraz pozwala na realizację strategii finansowej firmy.

Nieuzasadniony lęk

Lęk przed egzekwowaniem należności jest więc nieuzasadniony. Ten nieprzyjemny stan emocjonalny jest związany z przewidywaniem niebezpieczeństwa. W odróżnieniu od strachu, nie wiąże się on z bezpośrednim zagrożeniem lub bólem. Lęk przed zerwaniem pozytywnych relacji z kontrahentem jest więc przesadzony. Odpowiednie nastawienie do sprawy, nie tylko pozwoli na zachowanie wzajemnych relacji, ale przede wszystkim oczyści nieprzyjemną atmosferę i zredukuje powstałe w firmach uczucie napięcia.

Przedsiębiorca jako osoba kompetentna, musi stawiać jasne reguły współpracy, a następnie konsekwentnie je przestrzegać. Pójście na ustępstwa, wpędza wierzyciela w sytuację bezprecedensową, w której nie wie, jak się odnaleźć. Wierzyciel nie powinien stosować wobec dłużnika prawa łaski. W ten sposób daje zezwolenie na opóźnienie płatności. Firma nierealizująca wcześniej ustalonych postanowień i warunków, traci w oczach dłużnika, konkurencji i reszty otoczenia. Pokazuje, że nie ma szacunku do ustalonych przez siebie reguł i zasad.

Warto nabrać nowego, bardziej przychylnego spojrzenia na problem egzekwowania długów od kontrahentów, którzy stali się dłużnikami.

Sukces zależy od decyzji

Sprawne zarządzanie należnościami jest kluczem do sukcesu organizacji. Rozwój przedsiębiorstwa jest zależny od płynności finansowej. Jej utrata, w perspektywie czasu, może wierzyciela postawić w roli dłużnika. Burzliwie otoczenie organizacji nie pomaga w jej rozwoju, dlatego każdy aspekt funkcjonowania przedsiębiorstwa powinien być przemyślany i odpowiedzialnie realizowany.

Stawianie wyimaginowanych hipotez, co inni powiedzą jest bezpodstawne. W tym czasie konkurencja jest o krok przed nami. Pozytywne budowanie relacji w sytuacji zadłużenia kontrahenta wobec nas, nie jest łatwe, ale możliwe. Co więcej, po wypracowaniu korzystnego rozwiązania, wzrasta poziom zaufania obu firm wobec siebie. Partnerzy biznesowi widzą, że współpracują z profesjonalistami, znającymi zarówno swoje prawa, jak i obowiązki.

O autorze

x-Agnieszka Polus

Dodaj komentarz
©2021 EULEO G. Grzesiak Sp.k.
Zarządzanie zgodami (pliki cookie)