Z pierwszej części artykułu mogliście dowiedzieć się, na czym polega ubezpieczenie należności oraz kiedy warto skorzystać z tego rozwiązania. Dzisiaj omówimy kolejne kwestie istotne dla przedsiębiorców z sektora MŚP.
Jednym ze sposobów na ochronę firmy przed utratą wierzytelności jest ubezpieczenie należności. Daje ono przedsiębiorcom udzielającym swoim kontrahentom kredytu kupieckiego możliwość otrzymania odszkodowania w przypadku, gdy klienci nie spłacą swoich zobowiązań w ustalonym terminie. Podobnie jak inne formy zabezpieczenia należności, ubezpieczenie chroni firmę przed utratą płynności finansowej, dzięki czemu ma ona większą wiarygodność płatniczą i może poprawić współpracę z partnerami biznesowymi. Lepsza kondycja finansowa pozwala także na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa.
Jednak warto wiedzieć, że ubezpieczenie należności wiąże się z nowymi obowiązkami dla przedsiębiorców:
- Ubezpieczenie wprowadza konieczność oczekiwania na rozpoczęcie współpracy z klientem do momentu, gdy firma ubezpieczeniowa przyzna mu limit kredytowy.
- Polisa ubezpieczeniowa wpływa na politykę handlową firmy. Przedsiębiorca musi wprowadzić obostrzenia, takie jak limity kredytu kupieckiego zgodnie z wymogami ubezpieczyciela. Takie wymogi mogą np. spowodować ograniczenie sprzedaży oraz zmniejszenie zysków firmy.
- Niektóre firmy ubezpieczeniowe wymagają skorzystania z dodatkowych usług w celu ustalenia limitów kredytowych, np. zobowiązują przedsiębiorcę do wykupienia raportów kredytowych.
- Wysoki poziom sformalizowania współpracy z ubezpieczycielem. Wiele firm ubezpieczeniowych uważa każde, nawet najdrobniejsze uchybienie (np. brak podpisu odpowiedniej osoby, daty czy jakiegoś dokumentu, np. WZ) za powód do niewypłacenia odszkodowania.
- Odszkodowanie obejmuje ok. 80-90% wartości należności – przedsiębiorcy korzystający z ubezpieczenia muszą liczyć się ze stratą finansową w sytuacji, gdy klient nie zapłaci za fakturę
- Firmy ubezpieczeniowe oferujące dodatkowe usługi, takie jak windykacja, zwykle nie specjalizują się w tego typu działalności i nie są w stanie skutecznie jej przeprowadzić.
- Ubezpieczenie należności wiąże się z dużymi kosztami, które są ustalane indywidualnie dla każdego klienta i uwzględniają różne czynniki, m.in. historię handlową i kredytową firmy, branżę, w której działa czy roczny obrót.
- Firmy ubezpieczeniowe wymagają, aby roczny obrót przedsiębiorstwa wynosił co najmniej kilka milionów złotych, a zatem jest to rozwiązanie poza zasięgiem wielu mikro- i małych firm.
Ochrona należności jest bardzo ważna w celu zachowania dobrej kondycji finansowej. Jednak przedsiębiorcy powinni wybierać takie rozwiązania, które są dla nich wygodne i oferowane na dogodnych warunkach. Ubezpieczenie należności wiąże się z różnymi niedogodnościami i ograniczeniami dla przedsiębiorców. Kolejną ważną kwestią jest wymóg minimalnego rocznego obrotu, który sprawia, że ubezpieczenie jest poza zasięgiem wielu firm z sektora MŚP. Przedsiębiorcy mogą zabezpieczyć swoje należności w inny sposób: dzięki kompleksowemu zarządzaniu należnościami. Jest to proces obejmujący m.in. weryfikację kontrahentów, monitoring faktur, a w przypadku problemów z otrzymaniem zapłaty także skuteczną windykację.