W pierwszej części artykułu wspomniano o firmach zajmujących się wykupem wierzytelności, a także o rodzajach wierzytelności, które można sprzedać. W tej części zostaną zaprezentowane plusy i minusy sprzedaży wierzytelności. Jakie dokumenty potrzebne są do przeprowadzenia takiej transakcji? O tym w poniższym tekście!
Sprzedaż wierzytelności odbywa się w formie umowy kupna-sprzedaży. Zawierając taką umowę, należy zwrócić uwagę na następujące elementy:
- cenę wierzytelności,
- datę zapłaty za sprzedawane długi
- zakres odpowiedzialności sprzedającego i kupującego
- kto ponosi koszty z tyt. podatku od zawartej transakcji.
Należy się upewnić, iż nasze długi są kupowane w ramach bezwarunkowej umowy sprzedaży, nie zaś tzw. powierniczego przelewu wierzytelności, zwanego inaczej cesją warunkową lub partycypacyjną.
Bezwarunkowa sprzedaż wierzytelności charakteryzuje się tym, że zapłata za sprzedane wierzytelności następuje w ściśle określonym terminie od daty podpisania umowy (zazwyczaj natychmiast). Ponadto już z dniem podpisania umowy własność wierzytelności przechodzi na nabywcę.
Natomiast charakterystyczną cechą powierniczej cesji wierzytelności jest to, że nabywca już dniu zawarcia umowy staje się właścicielem wierzytelności, ale zapłata za nie następuje dopiero po zwindykowaniu przez nabywcę należności od naszego dłużnika. Kiedy nabywca nie zwindykuje dłużnika w określonym w umowie czasie, wówczas dług wraca do sprzedającego, a kupujący zwolniony zostaje z obowiązku zapłaty ceny długu. Wszystko wraca do stanu sprzed sprzedaży długu. Transakcje powierniczego przelewu wierzytelności to w praktyce zakamuflowane zlecenia windykacyjne.
Zawierając umowę sprzedaży wierzytelności sprawdźmy, czy w umowie nie występują zapisy wskazujące na transakcję warunkową (powierniczą). Zdarza się, iż kupujący ukrywa przed sprzedającym powierniczy charakter transakcji, zaś taki jej charakter wynika nie z nazwy umowy, ale ze szczegółowych zapisów ujętych w treści.
Zalety sprzedaży należności:
- natychmiastowe uzyskanie zapłaty ceny sprzedaży należności, co ma pozytywny wpływ na płynność finansową firmy,
- zmniejszenie zobowiązań podatkowych (różnica pomiędzy wartością nominalną długu a uzyskaną ceną sprzedaży stanowi koszt uzyskania przychodu),
- poprawa wizerunku bilansowego przedsiębiorstwa, zamknięcie kont księgowych poszczególnych dłużników i ujęcie w bilansie rzeczywistej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa,
- uniknięcie procesu windykacji na własny rachunek, a zwłaszcza postępowania sądowego i egzekucyjnego, które wiąże się z zaangażowaniem własnych środków finansowych.
Wady sprzedaży wierzytelności:
- utrata zysku z transakcji, której dotyczył dług, wynikająca z dyskonta udzielonego firmie kupującej,
- frustracja „sprzedanego” dłużnika, z powodu pewnej windykacji przez profesjonalny podmiot zewnętrzny.
Do sprzedaży wierzytelności wymagane są następujące dokumenty:
- oryginały faktur sprzedaży, dowodów wydania, listów przewozowych,
- w przypadku, gdy dług był przedmiotem postępowania sądowego: oryginał tytułu wykonawczego (np. nakazu zapłaty, wyroku),
- w przypadku, gdy dług był przedmiotem nieskutecznego postępowania egzekucyjnego: oryginał postanowienia komornika o umorzeniu egzekucji.
Trzeba się także również liczyć z tym, iż w przypadku wierzytelności regularnych nabywca będzie oczekiwał od nas dodatkowych wyjaśnień i wszelkich dokumentów związanych z wierzytelnością np. korespondencji z dłużnikiem.