03-18
3 sposoby na… zatory płatnicze
Udzielanie kredytu kupieckiego zawsze wiąże się z ryzykiem, że kontrahent nie ureguluje należności. Nie ma tragedii, jeśli jest to jeden z grona klientów generujących niewielki procent obrotu i zysku przedsiębiorstwa, problem pojawia się, gdy ten kontrahent odpowiada za znaczną część przychodów spółki.
Nieterminowe spłacanie zobowiązań w konkretnym kanale sprzedaży prowadzi do zatorów płatniczych, z których obronną ręką wychodzą firmy o znacznych zasobach finansowych. Słabsze podmioty tracą płynność finansową i bankrutują. Jak zatem temu zapobiec i czy można przeciwdziałać powstawaniu zatorów płatniczych?
#1 Monitoring faktur
Mówi się, że mądry Polak po szkodzie. Przysłowie to odzwierciedla również postępowanie niektórych przedsiębiorców, ślepo wierzących w uczciwość kontrahentów i terminowe regulowanie faktur, nawet niekontrolujących czy termin zapłaty już minął. Po kilkutygodniowym przeterminowaniu wspomnianego dokumentu, taki przedsiębiorca budzi się ze snu i wpada w złość, dziwiąc się, dlaczego to jeszcze nie zostało uregulowane, gdzie są jego pieniądze?
A przecież na rynku są dostępne różne rozwiązania technologiczne, ułatwiające monitorowanie faktur, w tym końcowy termin ich zapłaty. Przykładem jest System Zarządzania Należnościami Rozważna Firma. To w pełni zautomatyzowane narzędzie dla firm, dające możliwość kompleksowego spojrzenia na finanse przedsiębiorstwa. Pozwala na automatyczną wysyłkę do kontrahenta przypomnień o zapłacie. W ten sposób możesz zawsze trzymać rękę na pulsie i kontrolować stan uregulowania należności.
#2 Weryfikacja kontrahentów
Rekomendowanym działaniem prewencyjnym, które pozwala uniknąć kosztownej dla przedsiębiorstwa współpracy, jest weryfikacja kontrahentów. Potencjalny nabywca, który miał już problemy z windykacją należności, nie jest wiarygodnym partnerem biznesowym. Jeśli zależy nam na współpracy, to warto dociec, dlaczego w tym okresie pojawił się problem z płatnościami i zweryfikować sytuację finansową potencjalnego partnera.
Sposoby weryfikacji kontrahentów:
- System Rozważna Firma – umożliwia sprawdzenie całej bazy kontrahentów na giełdzie długów. Otrzymamy tu informację czy zalegają z płatnościami.
- Wywiad gospodarczy polegający na zebraniu i analizie zróżnicowanych informacji na temat kontrahenta, które po opracowaniu zostają przekazane w formie czytelnego raportu. Raport zawiera rekomendowaną kwotę kredytu kupieckiego, jaki można bezpiecznie udzielić sprawdzanej firmie.
- Ustalenia majątkowe. Do tej usługi włączeni zostają licencjonowani detektywi, którzy na zlecenie ustalają dane teleadresowe, miejsce zameldowania, powiązania z innymi podmiotami gospodarczymi, ruchomy i nieruchomy majątek firmy/osoby itp. Usługę taką świadczą też niektóre firmy windykacyjne, zatrudniające detektywów, np. EULEO.
- Raporty zagraniczne okazują się szczególnie przydatne w przypadku rozpoczęcia współpracy z zagranicznym podmiotem, o którym niewiele wiadomo. Warto też skorzystać z tej opcji przy zawieraniu kontraktów i transakcji obarczonych wysokim ryzykiem.
Wiedza na temat sposobów weryfikacji kontrahentów pozwoli na podjęcie decyzji, któremu z nich można udzielić kredytu kupieckiego, a wobec których lepiej stosować bardziej restrykcyjną politykę sprzedażową.
#3 Windykacja należności
Kontrahent po raz kolejny nieterminowo reguluje należności, ale tym razem robi to o wiele później lub w ogóle jeszcze nic nie zapłacił? Cóż, to efekt Twojej pobłażliwości i zezwolenia na samowolne kredytowanie – bez terminów, bez ograniczeń, bez odsetek, nie skorzystałbyś?
Widzisz, w pewnym momencie samowolnego kredytowania Twój kontrahent rzeczywiście może przestać spłacać należności, a w efekcie Twoja płynność finansowa zostanie zachwiana.
Oddanie nieuregulowanych faktur do windykacji polubownej to rozwiązanie, które rekomendowane jest zarówno małym, średnim, jak i dużym przedsiębiorstwom. Doświadczeni negocjatorzy ustalą z dłużnikiem harmonogram spłaty zadłużenia i pomogą odzyskać wierzycielowi należności, a dłużnikowi spłacić dług.
Sprawne i skuteczne działanie to klucz do zapobiegania zatorom płatniczym. Czekanie z decyzją o odzyskaniu pieniędzy na ostatni moment jest co najmniej nierozważne. Idealnym rozwiązaniem jest działanie prewencyjne, o którym szczególnie niedoświadczeni przedsiębiorcy często zapominają, czego skutki niestety jeszcze długo dają się we znaki.