fbpx
Linkedin YouTube
Technologie

XXI wiek jest epoką cyfryzacji i postępu technologicznego na ogromną skalę. Żyjemy w czasach, w których niektóre rozwiązania jeszcze 20 lat temu traktowane byłyby jako typowe science fiction. Czynności, które kiedyś zabierały nam cenny czas i wymuszały wyjście z domu, możemy zrobić za pomocą smartfona, siedząc wygodnie na kanapie. To wszystko sprawia, że branża windykacyjna nie stoi w miejscu i dostosowując się do obecnych czasów, wychodząc klientom naprzeciw ich oczekiwań.

Świat IT w biznesie

IT (information technology) – te dwie litery od jakiegoś czasu nierozerwalnie łączone są z różnymi branżami. W dzisiejszym świecie biznes bez IT nie zaistnieje, bo nie będzie dostosowany do potrzeb współczesnego klienta.
Klient XXI wieku to przede wszystkim klient ceniący sobie wygodę. Coraz większa liczba osób zarządzających przedsiębiorstwami, to osoby urodzone w późnych latach latach 80. czy nawet 90. Są to ludzie, którzy z nowymi technologiami są za pan brat i szybko dostosowali się do zachodzących zmian. Taki klient ma oczywiście swoje wymagania, nie chce tracić zbędnego czasu na rozmowy np. z konsultantami telefonicznymi, wyszukiwaną informację chce mieć podaną „na tacy”, a najlepiej, gdyby wszystkie jego sprawy udało mu się załatwić za pomocą jednego narzędzia (np. smartofna, tabletu czy komputera – w zależności od tego, co ma aktualnie pod ręką).

Wymagania klienta XXI wieku wymusiły na przedsiębiorcach zmiany oraz udoskonalenie prowadzania ich działalności. Narzędzia pokroju platform B2B, w których zaimplementowano automaty mailowe, SMS-owe chat-boty, voice-boty są już codzienną praktyką polskich firm.

Dynamiczne zmiany dotykają podmioty z sektora finansowego. Takie branże jak bankowość czy zarządzanie wierzytelnościami od dłuższego czasu wdrażają rozwiązania IT w swojej działalności. Banki zaczynają inwestować w sztuczną inteligencję (AI), która pomóc ma w walce z cyberprzestępczością oraz oszustwami finansowymi. Jeśli chodzi o branżę windykacyjną, to również w niej nastąpiła bardzo duża automatyzacja.

Windykacja online

Windykacja online staje się już codziennością w zarządzaniu wierzytelnościami. Prócz botów, które zdobywają coraz większą popularność wdrażane, są inne rozwiązanie wspomagające pracę windykatorów. Na rozwoju technologicznym bardzo skorzystała windykacja terenowa. Wydawać by się mogło, że w tym przypadku nadal wszystko jest w rękach windykatora i do wszystkich danych musi dotrzeć poprzez żmudny i długi research. Negocjatorzy terenowi mogą jednak korzystać z dużego wsparcia rozwiązań IT. Dzięki wyspecjalizowanym systemom informatycznym negocjator ma możliwość szybkiego dostępu do danych dłużników przy jednoczesnym zachowaniu zasad bezpieczeństwa. Ponadto pracownik terenowy ma możliwość przekazania wyniku rozmowy „na gorąco” prosto do biura lub firmy w imieniu, której kontaktuje się z dłużnikiem.

Rozwiązania IT wpłyną także na windykację biurową. Obecnie praca windykatorów biurowych przypomina pracę w call center, gdzie windykatorzy wykonują dziennie wiele telefonów do dłużników. Codzienną pracę negocjatorów biurowych wspierają chatboty i voiceboty. Ten przełom dzieje się na naszych oczach. Bot potrafi udzielić odpowiedzi oraz pełnić funkcje informacyjne, np.: poinformować o zaległych płatnościach czy potwierdzić wpłatę. Funkcjonalność botów pozwala na oszczędność czasu klientów, którzy nie muszą wisieć na infolinii.

Istnieją również narzędzia pozwalające na kompleksowe działania windykacyjne online. Takim rozwiązaniem jest, chociażby system Rozważna Firma, który zapewnia wierzycielom szereg rozwiązań, tj. umożliwia podjęcie działań prewencyjnych, monitorowanie faktur czy zlecenie windykacji.

Z myślą o wierzycielach

Wszystkie te zmiany i ulepszenia mają służyć nie tylko windykatorom czy kancelariom, ale przede wszystkim wierzycielom. Podmioty, które chcą odzyskać swoje pieniądze, mają teraz szeroką gamę możliwości, by uczynić to nie ruszając się sprzed monitora komputera czy smartfona. Obecnie możemy zlecić windykację lub kontrolować swoje wierzytelności tak samo, jak dokonywać zakupów, lub rezerwować zagraniczną wycieczkę. Wszystko to odbywa się online.

Branża windykacyjna dostosowuje się do swoich klientów. Obecnie praktycznie całkowicie zanikła korespondencja listowna, wyparta przez maile i SMS-y. Wiadomości tekstowe oraz boty dostosowane są do coraz młodszych klientów, preferujących komunikację jasną, krótką i przejrzystą. Teraz, zamiast odbierać ze skrzynki list pisany urzędowym i poważnym tonem, wierzyciel lub dłużnik zostaną poinformowani krótką wiadomością, w której zawarty jest cały sens tego co windykator, chce przekazać. Oczywiście nie oznacza to, że tradycyjny kontakt z osobą zadłużoną jest tylko łabędzim śpiewem poprzedniej epoki. Często firmy windykacyjne stosują działania łączone np. najpierw, wysyłają dłużnikowi SMS, potem maile, a kiedy te zawiodą decydują się na list.

Takie działania ze strony firmy windykacyjnych zwiększają lojalność klientów, którzy zachęceni jasnymi, prostymi i przejrzystymi zasadami działania narzędzi online wracają, aby dalej korzystać z usług firmy, z którą współpracowali. Patrząc na poziom i szybkość cyfryzacji oraz postępu technologicznego, branża zarządzania wierzytelnościami już w niedługim czasie całkowicie przeniesie się do Internetu. Dostosowanie się do najnowszych trendów jest konieczne, ponieważ na rynek wchodzą ludzie coraz młodsi, coraz bardziej obeznani z nowymi technologiami i ceniący sobie przede wszystkim wygodę. Droga na którą wkroczyła branża windykacyjna, jest zatem drogą, z której odwrotu nie ma.

 

O autorze

Vindy Katia

Pochodzi z rodziny, w której z dziada pradziada zajmowano się handlem. Już w dzieciństwie poznała szacunek dla danego słowa i zawartej umowy. Absolwentka Szkoły Przetrwania MSP na Rynku Polskim. W stałym związku z Biznesem od 2001 roku. Zawodowo wspiera firmy walczące o uczciwy biznes. Rozbraja ładunki zatorów finansowych oraz wykrywa pułapki nierzetelnych kontrahentów. Chętnie dzieli się wiedzą z zakresu metod unikania problemów z dłużnikami, a także sposobów na uzyskiwanie terminowej zapłaty od kontrahentów. Promuje zasady prowadzenia firmy w transparentny i uczciwy sposób, z poszanowaniem relacji biznesowych.
Dodaj komentarz
©2021 EULEO G. Grzesiak Sp.k.