fbpx
Linkedin YouTube

W celu zwiększenia konkurencyjności i zysków ze sprzedaży przedsiębiorcy muszą dostosowywać oferty swoich produktów do potrzeb klientów. Dlatego często decydują się sprzedawać swoje towary i usługi na odroczony termin płatności. Wiele przedsiębiorstw szuka narzędzi, które w takiej sytuacji pomogłyby im finansować bieżącą działalność firmy. Jednym z rozwiązań jest faktoring.

W poprzednim artykule przybliżyliśmy Wam sposób funkcjonowania kredytu kupieckiego, który pozwala firmom z sektora MŚP zwiększyć sprzedaż oraz nawiązać nowe relacje handlowe. W przypadku średnich i dużych firm warto zastanowić się nad faktoringiem, który jest formą finansowania działalności przedsiębiorstwa.

Faktoring polega na wykupie przez wyspecjalizowane firmy lub instytucje finansowe nieprzeterminowanych wierzytelności. Dzięki temu działaniu sprzedawcy (faktoranci) otrzymują należne pieniądze za sprzedane towary przed ustalonym z klientem terminem płatności. To sprawia, że mogą wywiązywać się z własnych zobowiązań, uchronić się przed zatorami płatniczymi i zadbać o rozwój firmy. Faktoring, dzięki możliwości wyboru wierzytelności, które będą sprzedane faktorowi oraz terminów ich sprzedaży, pozwala na zarządzanie płynnością finansową firmy.

Rodzaje faktoringu

– faktoring pełny (inaczej faktoring właściwy lub faktoring bez regresu) – polega na wykupie przez faktora wierzytelności, przejęciu ryzyka związanego z niewypłacalnością dłużnika oraz egzekwowaniu należności od niego. W tym przypadku transakcja jest zabezpieczona polisą faktoranta lub faktora;

– faktoring niepełny (inaczej faktoring niewłaściwy lub z regresem) – polega na wykupie przez faktora wierzytelności, bez przejęcia ryzyka związanego z niewypłacalnością dłużnika. Jeśli dłużnik nie spłaci swoich wierzytelności, będzie do tego zobowiązany faktorant;

– faktoring mieszany – w tym przypadku faktor wykupuje wierzytelności i przejmuje ryzyko związane z niewypłacalnością dłużnika do pewnej kwoty. Jeśli dłużnik nie spłaci swoich zobowiązań, firma faktoringowa pokryje zadłużenie do ustalonej kwoty, a resztę zapłaci faktorant.

Istnieje także możliwość skorzystania z tzw. faktoringu odwrotnego, w którym firma faktoringowa finansuje dostawców faktoranta. W takiej sytuacji faktorant musi wykazać się dobrą sytuacją finansową swojej firmy.

Szanse i zagrożenia

Niewątpliwą zaletą dla przedsiębiorców korzystających z faktoringu jest możliwość poprawy płynności finansowej firmy oraz wywiązywania się z własnych zobowiązań krótkoterminowych, takich jak zapłaty dla dostawców. Dzięki temu firmy cieszą się dobrą opinią w branży, zachowują dobre relacje z partnerami biznesowymi oraz mogą rozwijać firmę.

Z drugiej strony przedsiębiorcy muszą brać pod uwagę koszty faktoringu, które mogą wynieść nawet 10% wartości faktury, a także odpowiedzialność wobec firmy faktoringowej w przypadku faktoringu niepełnego i mieszanego.

Kwestie finansowe

Firmy faktoringowe wypłacają swoim klientom na początku zwykle od 80 do 90% wartości faktury. W przypadku wypłaty niepełnej kwoty, reszta jest regulowana po uzyskaniu zapłaty od kupującego. Opłaty za faktoring zwykle są indywidualnie ustalane dla faktorantów, w zależności od rodzaju i zakresu świadczonych usług. Mogą wynosić od ok. 1 do 10% wartości faktury. Na koszty faktoringu składają się odsetki oparte na stawkach WIBOR oraz prowizja dla faktora. Osobno płatne są usługi dodatkowe, takie jak wezwania do zapłaty czy nadanie limitów na odbiorców.

Faktoring pozwala firmom zabezpieczyć się przed ryzykiem związanym z odroczonym terminem płatności. Usługa jest przeznaczona dla firm, które mają stałych odbiorców. Warto jednak wiedzieć, że nie każdego kontrahenta można objąć faktoringiem – faktor bada sytuację finansową odbiorcy i nadaje mu tzw. „limity kredytowe”. Ze względu na egzekwowanie należności od dłużnika przez zewnętrzną firmę oraz dosyć duże koszty tej usługi, to rozwiązanie sprawdza się przede wszystkim w przypadku średnich i dużych firm, które nie muszą dbać o partnerskie relacje z klientami. W przypadku mniejszych firm lepszym i znacznie tańszym rozwiązaniem jest kredyt kupiecki udzielony na odpowiednich zasadach. W procesie odzyskiwania należności od klientów warto także skorzystać z automatycznego monitoringu faktur, który skutecznie przyspiesza zapłaty za faktury i jest w zasięgu każdej firmy.

O autorze

Grzegorz Grzesiak

Pełni funkcję Dyrektora Departamentu Windykacji EULEO. Jest odpowiedzialny za strategię i procedury odzyskiwania należności, a także jako prokurent odpowiada za strategię i rozwój Kancelarii Radców Prawnych EULEO. Absolwent Wydziału Radia i Telewizji na Uniwersytecie Śląskim. W 2008 roku ukończył studia podyplomowe z komunikacji w biznesie na Wyższej Szkole Europejskiej w Krakowie. Jego największą pasją jest fotografia (prowadzi blog fotograficzny www.momenty.eu). Lubi podróżować i poznawać nowe kultury, jest również amatorem kuchni śródziemnomorskiej.
Dodaj komentarz
©2021 EULEO G. Grzesiak Sp.k.
Zarządzanie zgodami (pliki cookie)