W relacjach biznesowych funkcjonuje paradoks: kontrahent i dłużnik występują w jednej osobie. W takiej toksycznej sytuacji znajduje się co drugie polskie przedsiębiorstwo. Dostawcy dają ciche przyzwolenie na niepłacenie faktur w terminie, a ich pobłażliwość wynika z lęku przed utratą szansy na kolejną transakcje. Niesolidnych kontrahentów i nieetyczne procedury można zmienić. Potrzeba tylko trochę czasu i wsparcia profesjonalnych firm, których misją jest propagowanie wiarygodnego biznesu.
Pomimo rozwoju branży windykacyjnej, przedsiębiorstwa rzadko korzystają z usług profesjonalistów. Najczęściej poszkodowane firmy działają na własną rękę. W efekcie ich działań powstają zatory płatnicze, które dotykają aż 25% polskich przedsiębiorstw.
Windykacja we własnym zakresie – jakie błędy popełniają wierzyciele
W opinii profesjonalistów firmy popełniają kardynalne błędy, które już na początku współpracy prowadzą do przyszłych problemów finansowych. – Przedsiębiorstwa zaczynają działania windykacyjne dopiero w momencie powstania lub przeterminowania należności i ograniczają się do wysyłania upomnień, wezwań i monitów. W przypadku dłużników uporczywie uchylających się od płacenia zobowiązań takie metody okazują się nieskuteczne – zauważa Tadeusz Broś, Dyrektor Operacyjny Działu Windykacji EULEO. Niestety można dalej wymieniać notoryczne błędy, jakich dopuszczają się nierozważni przedsiębiorcy:
- brak procedur związanych z udzielaniem kredytu kupieckiego oraz systemu monitorowania płatności, a także brak procedur windykacyjnych,
- zbyt późna reakcja na wystąpienie nieterminowych płatności,
- nieracjonalna obawa przed współpracą z firmą windykacyjną.
Współpraca z profesjonalną firmą windykacyjną
Część firm windykacyjnych pełni rolę parasola ochronnego w obszarze finansowo-prawnym nad swoimi klientami i oferuje im kompleksowe usługi:
- monitoring należności,
- sprawne odzyskiwanie należności zagrożonych brakiem zapłaty,
- sprawdzanie kontrahentów,
- kompleksowe wsparcie prawne.
Firmy windykacyjne stawiają sobie za cel uzdrowienie relacji biznesowych na linii partner – dłużnik, ponieważ umożliwiają odzyskiwanie należności w sposób kulturalny, z zachowaniem zasad etyki.