fbpx
Linkedin YouTube

Ważne decyzje biznesowe, takie jak rozpoczęcie współpracy z nowym partnerem czy sprzedaż na odroczony termin płatności powinny być poprzedzone dokładną weryfikacją kontrahenta. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą dobierać sobie wiarygodnych partnerów biznesowych oraz chronić firmę przed problemami finansowymi.

Wielu przedsiębiorców nie korzysta z możliwości sprawdzania kontrahentów lub robi to bardzo pobieżnie. Warto jednak pamiętać, że istnieje wiele metod takiej weryfikacji oraz że można ją wykonać bezpłatnie. Kilka chwil spędzonych na wyszukiwaniu informacji o kliencie może się okazać kluczowe dla ochrony firmy przed nieuczciwymi praktykami.

Sprawdzanie kontrahentów pozwoli Wam:

  • nawiązać współpracę z rzetelnymi partnerami,
  • ustalić odpowiednie warunki współpracy,
  • zebrać dane potrzebne do skutecznego odzyskania należności, zwłaszcza informacje majątkowe.

Kiedy warto sprawdzać klientów?

  • przed udzieleniem kredytu kupieckiego,
  • przed „nieadekwatnie” dużymi transakcjami na odroczony termin płatności,
  • gdy klient zacznie znacząco przekraczać wyznaczony termin płatności i naruszać ustalone wcześniej warunki współpracy,
  • gdy otrzymamy niepokojące informacje o firmie kontrahenta.

Przedsiębiorcy mają do dyspozycji różne metody sprawdzania partnerów, które dzielą się na jawne (tzw. „biały wywiad”) oraz niejawne (przeprowadzane bez wiedzy kontrahenta).

Do metod jawnych zaliczamy:

  • pozyskiwanie informacji od samego kontrahenta, np. sprawozdań finansowych lub zaświadczeń z banków;
  • raport z biura informacji gospodarczej – zawiera przeważnie informacje negatywne, np. o długach klienta.

 Z kolei wśród metod niejawnych wyróżniamy:

1. Informacje z rejestru przedsiębiorców CEIDG

W ten sposób możecie poznać: datę rozpoczęcia działalności, miejsce prowadzenia działalności, nazwisko osoby prowadzącej działalność, przedmiot działalności, NIP i REGON.

Zaletą tej metody jest szybki i darmowy dostęp do rejestru przez Internet, a wadą – możliwość zdobycia jedynie podstawowych informacji o kontrahencie.

2. Informacje z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego

Dzięki temu rejestrowi możecie dowiedzieć się m.in., jaka jest data rozpoczęcia działalności, adres siedziby, miejsce prowadzenia działalności, dane wspólników, NIP, REGON, przedmiot działalności, członkowie reprezentacji, sposób reprezentacji oraz kapitał zakładowy/akcyjny. Możecie także zdobyć informacje o złożonych sprawozdaniach finansowych czy o postępowaniu upadłościowym/układowym.

Atutem tej metody jest również darmowy dostęp oraz możliwość poznania szerszego zakresu informacji o firmie. Jednak podobnie jak w przypadku rejestru CEIDG, w rejestrze przedsiębiorców znajdziecie jedynie podstawowe informacje o sprawdzanej firmie.

3. Informacje z Internetu

Internet pozwala na sprawdzenie wielu informacji o firmie, m.in. o jej osiągnięciach, powiązaniach, głównych dostawcach czy udziale w przetargach. To także cenne źródło wiedzy o opiniach klientów i pracowników. Weryfikując kontrahenta warto też odwiedzić giełdy długów, na których sprawdzicie, czy firma ma problemy z wypłacalnością.

Weryfikacja kontrahenta w Internecie jest darmowa i pozwala na szybkie zdobycie ciekawych informacji o kliencie, które nie są dostępne w innych źródłach. Sprawdza się w przypadku wyszukiwania informacji negatywnych, np. posiadanego zadłużenia. Natomiast trzeba pamiętać, że tego typu dane mogą być niesystematyczne, a ich wiarygodność trudna do oceny.

4. Raport z wywiadowni gospodarczej

Jest to możliwość zdobycia kompleksowych informacji, takich jak historia przedsiębiorstwa, dane z rejestrów KRS lub CEIDG, sprawozdania finansowe, struktura organizacyjna firmy, osoby decyzyjne, powiązania kapitałowe, informacje majątkowe, ocena moralności płatniczej, ocena ryzyka współpracy czy rekomendowany pułap kredytu kupieckiego. Istnieje także możliwość dodatkowej wizyty u kontrahenta i ustalenia realności istnienia przedsiębiorstwa.

Niewątpliwym atutem tego raportu jest jego kompleksowość, możliwość uzyskania dużej ilości informacji, rekomendacje na temat dalszego postępowania i pomoc w podjęciu kluczowych decyzji biznesowych. Raport z wywiadowni gospodarczej kosztuje ok. 100-300 zł, a z wizytą terenową do 1 000 zł. Jego przygotowanie trwa kilka dni. Warto wiedzieć, że w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych zakres informacji może być ograniczony.

5. Raport detektywistyczny

Raport umożliwia pozyskanie informacji niejawnych, często ukrywanych, takich jak: majątek spółki, powiązania własnościowe, historia ścieżki zawodowej kadry zarządzającej, główni dostawcy i odbiorcy, kolizje z prawem, ukryta działalność czy działalność związana z nieuczciwą konkurencją.

Raport detektywistyczny świetnie sprawdza się w dużych kontraktach, obarczonych ryzykiem, jako dodatkowa metoda zabezpieczenia. Zlecający może otrzymać materiały z podglądu i podsłuchu. Jest to dość czasochłonny sposób weryfikacji kontrahentów – czas wykonania raportu wynosi od kilku dni do kilku tygodni. Minimalny koszt to 2 000 zł, ale cena może osiągnąć wielokrotności tej kwoty. Jednak mimo wysokiej ceny, w wielu przypadkach dzięki raportowi detektywistycznemu przedsiębiorcy mogą ochronić swoje firmy przed znacznie większymi problemami finansowymi.

Rozpoczęcie współpracy z nowym kontrahentem czy zawarcie dużej transakcji to okazje do zwiększenia zysków firmy. Jednak przedsiębiorcy powinni traktować priorytetowo bezpieczeństwo firmy i weryfikować kontrahentów przed podejmowaniem ważnych decyzji biznesowych. Dane z rejestru CEIDG, Krajowego Rejestru Sądowego oraz z Internetu są ogólnodostępne i darmowe. Przedsiębiorcy mogą uzyskać więcej szczegółowych informacji o kontrahencie dzięki raportowi z wywiadowni gospodarczej. W przypadku podejrzenia partnera o ukrywanie danych takich, jak majątek czy niejawna działalność, warto skorzystać z raportu detektywistycznego. Dzięki odpowiedniej weryfikacji kontrahentów przedsiębiorcy mogą dobierać sobie uczciwych kontrahentów oraz zapewnić swojej firmie bezpieczeństwo i ochronę przed problemami finansowymi.

O autorze

Grzegorz Grzesiak

Pełni funkcję Dyrektora Departamentu Windykacji EULEO. Jest odpowiedzialny za strategię i procedury odzyskiwania należności, a także jako prokurent odpowiada za strategię i rozwój Kancelarii Radców Prawnych EULEO. Absolwent Wydziału Radia i Telewizji na Uniwersytecie Śląskim. W 2008 roku ukończył studia podyplomowe z komunikacji w biznesie na Wyższej Szkole Europejskiej w Krakowie. Jego największą pasją jest fotografia (prowadzi blog fotograficzny www.momenty.eu). Lubi podróżować i poznawać nowe kultury, jest również amatorem kuchni śródziemnomorskiej.
Dodaj komentarz
©2021 EULEO G. Grzesiak Sp.k.
Zarządzanie zgodami (pliki cookie)